نادرست - July 5, 2021

شدت بخشیدن به برنامۀ تخلیه سفارت امریکا در کابل ادعای نادرست است

کابل (پژواک،۱۳سرطان۱۴۰۰): گزارش هایی که گویا مقام ‌های امریکایی به دلیل نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، کار روی برنامه احتمالی تخلیه سفارت این کشور در کابل را شدت بخشیده اند، یک ادعای نادرست است.

ادعا:

وال ‌استریت ژورنال «The wall street journal» روزنامه امریکایی و برخی رسانه های افغانستان چون روزنامه هشت صبح، آژانس خامه پریس و کابل نیوز، دیروز گزارشی را منتشر کرده اند که «مقام ‌های امریکایی» به دلیل نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان که ممکن جان نیروهای باقی ‌مانده، دیپلمات‌ها و سایر شهروندان امریکایی را به خطر بیندازد، کار روی برنامه احتمالی تخلیه سفارت این کشور در کابل را شدت بخشیده اند.

براساس گزارش، با تخلیه سفارت امریکا در کابل نه تنها کارمندان این سفارت، بلکه ممکن هزاران امریکایی دیگر نیز از افغانستان بیرون کشیده شوند.

منبع نوشته است که  مقام‌ های امریکایی تاکید کرده ‌اند که نیاز فوری برای تخلیه سفارت نیست و هنوز این برنامه نهایی نشده است؛ اما فوریت این برنامه‌ همچنان مطرح است. مقام ‌های امریکایی به وال‌ استریت ژورنال گفته‌ اند که برای اجرای این برنامه، ارتش در حال هماهنگی با وزارت امور خارجۀ این کشور است.

مقام‌ های امریکایی گفته‌ اند که هرچند جزییات این برنامه طبقه‌ بندی شده و محرم است؛ اما ایالات متحده در حال استقرار چرخ‌ بال‌ها و خدمه ‌های آنان در میدان هوایی کابل است تا از این تجهیزات برای بخشی از برنامۀ تخلیه استفاده شود.

حقیقت یابی:

این موضوع را با وزارت امور خارجه و دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان شریک ساختیم، ولی تا هنوز پاسخ نداده اند؛ اما دفتر مطبوعاتی سفارت امریکا در کابل، به آژانس خبری پژواک گفت که سفارت ایالات متحده در کابل باز است و همچنان باز خواهد بود.

منبع نوشته است طوری که بایدن هدایت داده است، آنها به امور دیپلماتیک خود که با مردم و حکومت افغانستان دارد، ادامه می دهد و هیچ برنامه ای برای مسدود کردن سفارت در کابل ندارد.

منبع افزوده است که چنانچه رئیس جمهور بایدن و وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا گفته اند، امریکا ماموریت نظامی خود را در افغانستان پایان می دهد؛ اما ماموریت دیپلماتیک خود را در این کشور همچنان ادامه می دهد.

دفتر مطبوعاتی سفارت امریکا در کابل، خاطرنشان کرده است: “سفارت ایالات متحده در کابل، دائماً در حال برنامه ریزی برای موارد احتمالی و چگونگی کاهش خطرات برای مردم و برنامه های ما است. ما از چالش های امنیتی موجود در افغانستان آگاه هستیم و حضور خود را در صورت لزوم برای رفع این چالش ها تنظیم خواهیم کرد. ما اطمینان داریم که می توانیم کار خود را به روش مصئون به سود افغانستان و روابط دوجانبه پیش ببریم. مشابه سایر مأموریت های ما در خارج از کشور، سفارت برنامه های امنیتی خوبی را تدوین کرده است که شامل برنامه ریزی در مورد نحوۀ محافظت ایمن از کارکنان و تاسیسات ما می باشد.”

این در حالی است که در حدود دو ماه گذشته، نزدیک به ۱۴۰ ولسوالی در ولایت های مختلف کشور، به دست طالبان سقوط کرده است و نیروهای امریکایی در یازدهم سرطان، از بزرگترین پایگاه نظامی شان (میدان هوایی بگرام) نیز بیرون شده اند.

قرار است تمام نیروهای خارجی، تا ماه سپتمبر از افغانستان بیرون شوند؛ اما بر بنیاد یک گزارش، برخی منابع گفته اند که ۶۰۰ سرباز امریکایی، برای تأمین امنیت سفارت این کشور در کابل و حفاظت از تجهیزات و شهروندان امریکا در افغانستان، باقی می مانند.

نتیجه گیری: برخی رسانه ها گزارش داده اند که مقام ‌های امریکایی، به دلیل نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، کار روی برنامه احتمالی تخلیه سفارت این کشور در کابل را شدت بخشیده اند؛ اما مقام های سفارت امریکا در کابل می گویند که کشور شان، پلان مسدود کردن سفارت را ندارد.

حکم: شدت بخشیدن به برنامه تخلیه سفارت امریکا در کابل، ادعای نادرست است.

احمد صهيب حسرت

 

Hits: 9136

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…