Arichive-Paktia-Operation
خبرها - May 24, 2021

تاسیس مرکز نظامی امریکا در آن سوی خط فرضی دیورند، ادعای تایید ناشده است

کابل (پژواک، تاریخ اول جوزا ۱۴۰۰):  برخی منابع محلی می گویند که امریکار در آنطرف خط فرضی دیورند، کار ساخت یک مرکز نظامی را آغاز کرده؛ اما امریکا می گوید که در خصوص جا به جایی نیروها، با کشورهای همسایۀ افغانستان، تفاهم صورت نگرفته است.

ادعا: امریکایی ها در آن سوی خط دیورند در حال ساخت مرکز نظامی هستند.

روزنامه سرخط، به تاریخ ۳۰ ثور یک گزارش نشر کرده که ایالات متحده، ساخت یک مرکز بزرگ نظامی در آنطرف خط دیورند را آغاز کرده است.

منبع بدون جزئیات گفته است که رسانه های روسی می گویند که آنها اسنادی را بدست آورده اند که نشان می دهد امریکایی ها همراه با پاکستانی ها، در آنطرف خط دیورند “از منطقۀ شیلوزان گرفته تا منگل و جاز” مصروف ساخت مراکز هستند. این گزارش در برخی رسانه های اجتماعی نیز به نشر رسیده است.

رسانۀ خصوصی به نام کابل نیوز نیز امروز یک نوار ویدیویی را نشر کرده و نگاشته است که همزمان با اخراج نیروهای خارجی از افغانستان، تحرکات مشکوک نیروهای امریکایی در آن سوی خط فرضی دیورند آغاز شده است.

این درحالی است که به تاریخ ۲۲ ماه ثور، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفته بود که مراکز نظامی را به امریکا یی ها نمی دهد.

طاهر خان روزنامه نگار مشهور پاکستانی به آژانس خبری پژواک گفت که وی نیز از چنین گزارش ها اطلاع یافته است؛ اما فکر نمی کند که حقیقت داشته باشند؛ زیرا به گفته وی، امریکا برای ساخت چنین مراکز نظامی نیاز ندارد.

حقیقت یابی

خانم هیلری سخنگوی سفارت امریکا در کابل، در خصوص این موضوع نظر خود را بیان نکرد؛ اما نظر هیلوی معاون وزارت دفاع امریکا را با آژانس خبری پژواک شریک کرد، که چند روز قبل در نشست استماعیۀ کمیسیون امنیت ملی کانگرس، ارایه کرده بود.

هیلوی گفته بود: “ما تاهنوز با این کشورها هیچگونه توافق نداریم؛ اما همانگونه که در پاسخ برخی پرسش ها اشاره کردیم، ما بالای تمام گزینه ها کار می کنیم.”

به گفتۀ وی، کارکنان وزارت امور خارجه و ادارۀ استخباراتی امریکا، روی این کار می کنند که بخاطر جلوگیری از تهدیدات تروریزم، روی برخی اقدامات غور نمایند.

ساکنان دو طرف خط دیورند ولایت پکتیا و برخی مقامات محلی به پژواک گفتند که نیروهای امریکایی، حدود دو هفته است که در آن طرف خط دیورند مراکر نظامی را ایجاد می کنند.

عبدالله ځاځی یکی از بزرگان قومی این منطقه گفت، نیروهای امریکایی در آنطرف (طرف پاکستان) خط دیورند، در مناطق “شلیوزان، تری منگل و جازو میدان” برای مستقر شدن نیروهای خود، یک پروژه بزرگ راه اندازی کرده است.

ځاځی افزود: “تا آنجا که ما مطلع هستیم و با افغانهای آن طرف خط ارتباط داریم، کار بزرگی در آنجا آغاز شده است و طیاره های امریکایی هر روز رفت و آمد می کنند.”

جمال نسیم یکی دیگر از باشندگان این منطقه نیز اظهار مشابه دارد، گفت که طبق شایعات طبق تصمیم دولت های افغانستان و پاکستان، یک شفاخانه در این منطقه ساخته می شود که تداوی افغانها نیز در آن انجام خواهد شد.

نسیم گفت: “مردم می گویند که در اینجا یک بیمارستان بزرگ ساخته می شود که افغان ها نیز می توانند از طریق  تذکرۀ خود به آنجا مراجعه کنند معالجه شوند؛ اما ما که وضعیت را میبینیم و رفت و آمد تیاره های “بی۵۲” میبنیم، معلوم می شود که بیس (مرکز) ساخته می شود نه شفاخانه.

یک بزرگ قومی در آن طرف خط که خواست نامش ذکر نشود، گفت که به تازگی رفت و آمد افراد نظامی، موترها و تیاره ها در این منطقه آغاز شده است.

به بیان وی، نیروهای پاکستانی برای انجام این امر، در چهاراطراف پوسته های امنیتی نیز ایجاد کرده است. وی می گوید که اجازۀ ورود به مردم عام به این منطقه داده نمی شود.

كفتان اخلاص ولسوال ځاځی اریوب پکتیا نیز گفت كه نیروهای امریكایی در آن طرف خط دیورند مراکز نظامی بزرگی می سازند و می خواهند که در آنجا مستقر شوند. آنها می گویند که روزانه، تیاره های جنگی و بابری در این منطقه دیده می شود.

این درحالی است که جنرال میکنزی قوماندان قوماندانی مرکزی نیروهای نظامی امریکا، دو روز قبل گفته بود که کشورش قصد دارد پس از خروج نیروهای خود از افغانستان، تیاره های کشفی امریکا نیز در این کشور فعالیت داشته باشد.

به گفتۀ وی، امریکا در حال مذاکره با هسمایگان افغانستان است که برخی سربازان خود را در این کشورها مستقر کند و یا موافقۀ عبور تیاره های نظامی خودر از فضای آن کشورها بدست بیارد.

زلمی خلیلزاد نمایدۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، روز گذشته گفت که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، همسایگان افغانستان آنها را از همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم اطمینان داده اند.

وی گفته است: “در مورد همکاری پیشرفته با همسایگان افغانستان صحبت شده است، تا بتوانند در بخش فعالیت های آیندۀ تروریستان، در نظارت اوضاع افغانستان و قابلیت حملات آینده بر تروریزم همکاری کنند”

موضوع ساخت مرکز نظامی امریکا در آن سوی خط دیورند را با سفارت امریکا در کابل مطرح کرده یم؛ اما هنوز پاسخی نداده است.

نتیجه گیری: برخی منابع می گویند که ساخت مرکز نظامی امریکا در آن سوی خط دیورند آغاز شده است؛ اما برخی دیگر می گویند که امریکا نیازی به ساخت چنین مرکز ندارد. امریکا تاکنون در مورد این مرکز اظهار نظری نکرده است؛ اما مقامات امریکایی قبلاً گفته اند که آنها  گفتگوهای”همکاری پیشرفته” را با همسایگان افغانستان انجام داده، تا “بتوانند در بخش فعالیت های آیندۀ تروریستان، در نظارت اوضاع افغانستان و قابلیت حملات آینده بر تروریزم” همکاری کنند.

حکم: تاسیس مرکز نظامی امریکا در آن سوی خط فرضی دیورند، ادعای تایید ناشده است

 

احمد صهيب حسرت

Hits: 3479

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…