نادرست - May 1, 2021

گزارش در مورد سفر پنهانی رئیس جمهور غنی به پاکستان نادرست است

کابل (پژواک، ٩ ثور ١٤٠٠): حکومت افغانستان، شایعات و گزارشاتی را رد کرده است که گویا رئیس جمهور غنی، سفر پنهانی به پاکستان داشته است.

ادعا: رئیس جمهور غنی سفر پنهانی به پاکستان کرده است.

کامران خان رئیس تلویزیون دنیای پاکستان و خبرنگار مشهور، روز گذشته در صفحۀ تویترش نگاشته است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، چند ماه قبل به پاکستان سفر کرده و با جنرال باجوه رئیس ارتش پاکستان، ملاقات دو به دو داشته اند.

وی افزوده است: “رئیس جمهور غنی چند ماه قبل، به شکل پنهانی در میدان هوایی نظامی چکلالی پیندی، آمده بود و بدون پایین شدن از هواپیما، با قمر جاوید باوجوه رئیس ارتش پاکستان، ملاقات طولانی کرده بود.”

نامبرده ادعا کرده که این سفر، به خواست رئیس جمهور غنی پنهانی نگهداشته شده بود.

همچنان حامد میر مجری برنامۀ سیاسی تلویزیون جیو و یک تن از خبرنگاران پاکستانی نیز در مطلبی که در روزنامۀ مشهور پاکستان (جنگ) نشر شده، ادعای مشابه داشته است.

همچنان برخی رسانه های دیگر پاکستان نیز این موضوع را نشر کرده و شماری از فعالان رسانه های اجتماعی نیز بالای این موضوع بحث کرده اند.

تلویزیون خصوصی افغانستان به نام کابل نیوز نیز به نقل از خبرنگاران و رسانه های پاکستان، این گزارش را نشر کرده است.

حقیقت یابی:

فاطمه مورچل سخنگوی رئیس جمهور غنی، میراحمد یاد مسئول بخش مبطوعاتی دفتر ارتباطات عامه ارگ ریاست جمهوری و دواخان مینه پال رئیس مرکز رسانه ها، در صفحات تویتر شان این موضوع را رد نموده و بی اساس خوانده اند.

آنها در صفحۀ تویتر نگاشته اند: “سفر اخیر رئیس جمهور غنی به پاکستان، در ماه جون سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است؛ موصوف پس از آن به پاکستان هیچ سفر نکرده است.”

میراحمد یاد، در یک پُست دیگر نگاشته است: “سیاست پاکستان، بر خواب و خیال ژورنالیزم جریان دارد، حامد میر و کامران خان نگاشته اند که رئیس جمهور غنی، به شکل پنهانی به پاکستان سفر کرده است؛ اما کسی از آنها نمی پرسد که این سفرها اگر آنقدر پنهانی بود، شما از کجا اطلاع حاصل کرده اید؟”

نتیجه: رسانه ها و خبرنگاران مشهور پاکستان در خصوص سفر پنهانی رئیس جمهور غنی و ملاقات با جنرال باجوه رئیس ارتش پاکستان در هواپیما، گزارشاتی را به نشر سپرده اند؛ همچنان تلویزیون خصوصی کابل نیوز در افغانستان نیز چنین گزارشی را نشر کرده است؛ اما ارگ ریاست جمهوری، این گزارشات را به شدت رد می کند.

فیصله: گزارشات در مورد سفر پنهانی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به پاکستان، نادرست است.

 

احمد صهيب حسرت

Hits: 1981

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…