شایعات فیسبوکی - April 27, 2021

مختصصین طب: از نظرعلمی موثریت عسل برای درمان کرونا تایید نشده است

کابل(پژواک، ۴ ثور۱۴۰۰): برخی کاربران شبکه­‌های اجتماعی و شهروندان می گویند که استفاده ازعسل، سبب تداوی بیماری کرونا می شود؛ اما آگاهان طب آن را رد کرده و می‌گویند که استفادۀ آن دراین مورد، بنیاد علمی ندارد.

شایعات: «مرکز جمع آوری پروسس و فروش عسل روستا»، در صفحۀ اجتماعی فیسبوک، بخاطربازاریابی تولیدات عسل این مرکز، نوشته است: ” تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا با عسل.”

این کاربر نگاشته است: “حال که کرونا در حال شیوع می‌باشد، به اساس تحقیقاتی که انجام شده، عسل برای پیش‌گیری ازاین ویروس نیز موثریت زیاد داشته و مقاومت بدن را بیش‌تر می‌کند.”

نازی یک کاربر تویتر نیز در صفحه اش نوشته است: “موثرترین راه درمان کرونا: برای کُشتن ویروس کرونا، سه روز عسل با چای بنوشید.”

صفحه اجتماعی فیسبوک زیر نام «صحت و زنده‌گی» نیز مطلبی تحت عنوان “بخور نخورهای یک بیمار کرونایی” را به نشر رسانده است.

منبع، داشتن رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران کرونایی را حائز اهمیت خوانده و استفاده از عسل طبیعی را، رژیم غذایی برای بهبودی فرد مبتلا به کرونا دانسته است.

اما برعلاوۀ کاربران صفحات مجازی، شماری از شهریان کابل نیز بر موثریت عسل در تداوی بیماری کرونا تاکید داشته و دیگران را به استفاده از آن تشویق می کنند.

احمد نواب باشندۀ کلوله پشته شهر کابل که در خانواده بیش‌تر اوقات از عسل طبیعی استفاده می‌کند، به پژواک گفت که برخی اقارب شان که به بیماری کرونا مصاب شده بودند، پس از استفادۀعسل طبیعی، دوباره صحت‌یاب شدند.

در همین حال، شبیر احمد از باشنده‌های خیرخانه شهرکابل می گوید که هرچند عسل یکی از خوراکی های همیشگی خانوادۀ او می باشد؛ اما در وقت شیوع ویروس کرونا استفادۀ آن را دو برابر ساخته اند.

او دلیل استفادۀ بیشترعسل در زمان شیوع ویروس کرونا را، بلند بردن مقاومت وجود انسان میخواند.

شبیراحمد که فارم زنبورعسل دارد، می گوید که سال گذشته در اوج شیوع ویروس کرونا، شماری زیاد از دوستانش بخاطرتداوی این بیماری، بیشتر ازعسل استفاده میکردند.

او می افزاید که یگانه تحفۀ او به دوستان بیمارش در زمان شیوع ویروس کرونا، همین عسل بوده است.

حقیقت یابی:

آگاهان امور صحی می گویند که موثريت عسل طبیعی، براى درمان کرونا ثابت نشده است.

حکیم‌الله صالح رئیس پیشین شفاخانه افغان – جاپان، گفت که به اساس طب نبوی، استفاده از عسل شفا دهنده است؛ اما در حدی نیست که بیماری کرونا را درمان کند.

وی افزود که از نظر علمی، تاکنون موثریت عسل برای بیماری کرونا تایید نشده و اساس علمی ندارد.

از سویی هم داکتر حشمت‌ الله فیضی موظف در بخش مراقبت‌های جدی یا (ICU) شفاخانۀ افغان – جاپان، به پژواک گفت که عسل برای بلند بردن معافیت بدن مفید است؛ اما درمان کنندۀ ویروس کرونا نیست.

به گفتۀ موصوف؛ از لحاظ علمی، کدام درمان خاصی برای بیماری کرونا وجود ندارد و تاکنون هیچ دوایی برای آن ساخته نشده است.

وزارت صحت عامه: استفاده از عسل برای درمان بیماری کرونا، اساس علمی ندارد.

داکتر میرویس علی‌زی معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت که تداوی کوید-۱۹مشخص می‌باشد و رژیم غذایی مختص به خود را دارد و تاکنون هیچ نهاد صحی، استفاده از عسل طبیعی را برای بیماری کرونا، توصیه نکرده است.

وی، با ذکر این‌که مطالب نشر شده مبنی بر موثریت عسل برای تداوی بیماران کرونایی، اساس علمی ندارد، افزود که تحقیقات در مورد تداوی این بیماری مهلک جریان دارد؛ اما تاکنون به جز از واکسین، هیچ نوع دوایی در جهان براى درمان بيماران اين مرض، ساخته نشده است.

موصوف گفت که تاکنون در مورد موثریت استفادۀ عسل برای تداوی بیماران کرونایی، کدام تحقیق علمی انجام نشده است.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، درعین حال از شهروندان خواست که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور، رهنمودهای صحی (رعایت فاصله، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها و عفونی ساختن محلات بودوباش) را انجام دهند.

نتیجه: برخی کاربران فیسبوک، درحالی موثریت عسل برای بیماری کرونا را به دوستان شان توصیه و تشویق می کنند که متخصصین امور صحی، موثریت آن را در مورد رد می کنند.

فیصله: موضوع موثریت عسل برای تداوی بیماری کرونا، ادعای تایید ناشده است.

 

عزیزالله همدرد


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 3329

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…