شایعات فیسبوکی - March 2, 2021

فوت يک تن از اثر واکسين ضد کرونا در باميان ادعاى اثبات ناشده مى باشد

کابل(پژواک،١١حوت ۹۹): کاربران فيسبوک و برخى رسانه ها مى گويند که یک کارمند صحی در باميان، پس از دریافت واکسين کرونا جان باخته است؛ اما مسئولان در اين ولايت گفتند که تا هنوز دلیل مرگ این شخص، مشخص نشده و تحقیقات در زمينه جریان دارد.

به اساس يک گزارش پژواک، پروسۀ تطبیق واکسین ویروس کرونا در افغانستان، به تاريخ ٥ حوت از کابل شروع شد و به دنبال آن، در ولايات کشور آغاز گرديد.

ادعا: يک کارمند صحى در باميان پس از اخذ واکسين کرونا جان باخته است.

به اساس يک خبر منتشره از سوى يک رسانۀ داخلى، یک کارمند صحی در باميان پس از دریافت واکسين کرونا جان باخته است.

همچنان شفقنا یکی دیگر از رسانه های داخلی، این خبر را منتشر نموده و نوشته است: «منابع صحی در ولایت بامیان می‌گویند که یک کارمند شفاخانه ولایتی این ولایت، پس از دریافت واکسن کرونا فوت کرده است.»

خبرگزارى نشانه نيز خبرى را نشر کرده و گفته است: «مسئولان ریاست صحت عامه در بامیان تأیید می‌کنند که یک کارمند صحی، ساعاتی پس از دریافت واکسن کرونا در این ولایت جان باخته است.»

محمد انور سعادتيار در صفحۀ فيسبوک خود نوشته است: «برخی منابع در شفاخانه بامیان می‌گویند که یک کارمند صحی در این شفاخانه، پس از تزریق واکسین کرونا جان باخته است.»

حقيقت يابى

هر چند مسئولين صحت عامه و شفاخانۀ ولايتى باميان، حاضر به صحبت در اين مورد نشدند؛ اما يک تن از کارمندان شفاخانۀ ولايتى باميان که از ذکر نامش در گزارش خوددارى کرد، به پژواک گفت شخصى که فوت کرده، زکریا احمدی نام دارد و باشندۀ قریه سرآسیاب شهر باميان است.

موصوف افزود ذکريا که کارمند صحی بود، حدود ٢٥ سال سن داشت،  به امراض قلبی و فشار خون نيز مصاب بود.

به گفتۀ موصوف، ذکريا که ديروز واکسين کرده بود، امروز به دليل وخامت صحتش به شفاخانه انتقال داده شده؛ اما در آنجا جان داده است.

منبع گفت که تاهنوز علت مرگ ذکر يا معلوم نيست که از اثر چه بوده است.

عبداللطیف عظیمی سخنگوی مقام ولایت باميان، به پژواک گفت که هنوز دلیل مرگ این شخص مشخص نشده است؛ زيرا اين شخص به امراض قلبى و فشار بلند نيز مصاب بود.

وى افزود که داکتران در شفاخانۀ ولايتى باميان، تحقيقات شان را در اين زمينه آغاز کرده اند و با تکميل شدن تحقيقات، جزييات را با رسانه ها شريک خواهند کرد.

موصوف با تاکيد گفت: «تا زمانى که تحقيقات ما تکميل نشود، نمى توانيم در مورد دليل مرگ اين شخص معلومات بدهيم.»

اين درحالى است که به اساس يک گزارش نشر شده، واکسين های کووید١٩ عوارض جانبى خطرناک ندارد.

اين واکسين، حاوی خود ویروس کرونا که باعث همه گیری در جهان شده، نیست و نمی تواند دریافت کننده را مریض کند.

محققان بریتانیایی دریافته اند که هیچ یک از این عوارض جدی نبوده است؛ به طوری که یک عارضۀ رایج درد در محل تزریق واکسين است.

آنان می گویند که این یافته ها، از حدود ۴۰ هزار نفر که بیشتر شان پرسونل بخش صحت هستند، برای میلیون ها نفری که واکسين را دریافت خواهند کرد، اطمینان بخش است.

به گفتۀ آنها برخی از این عوارض جانبی، قابل انتظار است و چیز بدی نیست؛ عوارضی که نه ناشی از بیماری، بلکه واکنش بدن به واکسن است.

نتيجه: با توجه به این نکات می توان گفت که فوت يک تن از اثر اخذ واکسين کرونا، ادعايى است که رسما تاييد و يا رد نشده است؛ زيرا منابع مربوطه گفتند که هنوز دراين مورد تحقيقات جريان دارد و پس از تکميل تحقيقات، جزئيات را با رسانه ها شريک خواهند کرد.

حکم: فوت يک تن از اثر واکسين ضد کرونا در باميان، ادعاى اثبات نشده مى باشد.

عزيزالله همدرد، نجيبه نجوا

 


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 4559

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…