نادرست - January 14, 2021

گفتگوی مبتنی بر حکومت موقت با خلیلزاد در دبی ادعای تثبیت نشده است

کابل (پژواک،۲۴ جدی ۹۹): برخی منابع تایید می کنند که قانونی و عطامحمد نور در دبی با خلیلزاد در پیوند حکومت موقت بحث کردند؛ اما سفارت امریکا در کابل می گوید که از حکومت موقت حمایت نمی کند و گزارشات نشر شده در این مورد نادرست است.

بر اساس گزارش روز گذشتۀ طلوع نیوز، زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان طی هفتۀ گذشته در جریان سفر اخیر خود به کابل در ملاقات با برخی سیاسیون افغان سه طرح (شامل کردن طالبان در حکومت کنونی، شامل نمودن حکومت در تشکیل طالبان و ایجاد حکومت موقت) شریک کرده است؛ اما سیاسیون به خلیلزاد گفته اند که برای خاتمه جنگ در کشور طرح ایجاد حکومت موقت همه شمول انتخاب بهتر می باشد.

امروز در رسانه های اجتماعی گزارشات دست به دست می شود که عطامحمد نور رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی، صلاح الدین ربانی سرپرست جمعیت اسلامی و محمد یونس قانونی عضو کلیدی جمعیت اسلامی و معاون پیشین رئیس جمهوری وارد دبی شدند و در آنجا به خلیلزاد در مورد ایجاد حکومت موقت بحث و گفتگو کرده اند.

کابل نیوز نیز معلومات مشابه را در صفحۀ تویترش نگاشته و گفته است، خلیلزاد با گلبدین در این مورد صبحت های تلیفونی داشته است. این معلومات در روزنامۀ انگلسی افغانستان تایمز نیز نشر شده است.

سید ابراهیم عماد عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی به آژانس خبری پژواک گفت که یونس قانونی، عطامحمد نور و برخی سیاسیون دیگر وارد دبی شدند و در آنجا با خلیلزاد در خصوص ایجاد حکومت موقت بحث و تبادلۀ نظر کرده اند.

وی بدون ارایه جزئیات می گوید، ممکن است قانونی و برخی سیاسیون دیگر با شماری از افغان ها و نمایندگان برخی کشور های که بر روند صلح افغانستان تاثیر دارد، نیز گفتگو نمایند.

اما وی میگوید که صلاح الدین ربانی در لندن در خانه خود است.

حبیب الرحمن حکمتیار پسر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به آژانس خبری پژواک گفت، حکمتیار و خلیلزاد پیرامون مسایل صلح گفتگو کرده اند، وی طرح خود را در خصوص چگونگی شورای صلح نیز با خلیلزاد شریک ساخته است. نامبرده در این مورد جزئیات دیگر ارایه نکرد.

فضل کریم ایماق نمایندۀ مردم کندز در ولسی جرگه امروز به خبرنگاران گفت که برخی سیاسیون افغان بخاطر بحث و گفتگو در خصوص سه طرح ارایه شدۀ نظام آینده وارد دبی شده اند.

نامبرده در این خصوص جزئیات بیشتر ارایه نکرد؛ اما ابراز امیدواری کرد که این تلاش ها سبب صلح دوامدارد در کشور گردد.

اما سفارت امریکا در کابل میگوید که از ایجاد حکومت موقت حمایت نمی کند.

روس ویلسون شارژدافیر سفارت امریکا امروز در صفحۀ تویترش نگاشته است، او و زلمی خلیلزاد در خصوص تسریع روند صلح افغانستان بحث کرده و نظریات وابسته به صلح افغان ها گوش کرده است.

اما نامبرده میگوید، وی و خلیلزاد از ایجاد حکومت موقت حمایت نکردند و ایالات متحدۀ امریکا نیز از چنین تشکیل حمایت نمی کند.

به گفتۀ ویلسون، مذاکرات صلح وابسته به افغان ها است، آنها امیدوار هستند که نتیجۀ این مذاکرات مطابق آروزهای افغانها باشد.

یک منبع سفارت امریکا در کابل نیز به آژانس خبری پژواک گفت، امریکا از ایجاد حکومت موقت حمایت نمی کند و گزارشات نشر شده در این مورد نادرست است. این منبع به شکل خاص در مورد ملاقات های دبی چیزی نگفته است.

اظهارات مختلف در خصوص ایجاد حکومت موقت در حالی مطرح می شود که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با «سی ان ان» در واکنش به طرح ایجاد حکومت موقت، بر انتقال صلاحیت قانونی از طریق انتخابات تاکید ورزیده است.

طالبان گفته اند که تا هنوز موضوع حکومت موقت در مذاکرات صلح در قطر مطرح نشده است.

در دور اول مذاکرات بین الافغانی صلح بر طرزالعمل صلح توافق صورت گرفته است و دور دوم این مذاکرات بتاریخ ۱۷ جدی آغاز شده است.

نتیجه: یک منبع جمعیت اسلامی می پذیرد که دو عضو این حزب (محمد یونس قانونی و عطامحمد نور) در خصوص حکومت موقت با خلیلزاد در دبی بحث کردند؛ حزب اسلامی گفتگوی حکمتیار در مورد صلح با خلیلزاد تایید میکند؛ اما سفارت امریکا در کابل میگوید که خلیلزاد با برخی سیاسیون افغان در خصوص تسریع روند صلح افغانستان بحث و گفتگو کرده است؛ اما از حکومت موقت حمایت نمی کند و گزارشات نشر شده در این مورد نادرست می خواند.

فیصله: گزارشات نشر شده مبنی بر گفتگوهای برخی سیاسیون افغان در خصوص حکومت موقت در دبی با خلیلزاد یک ادعای تثبیت نشده است.

عبدالرقیب سایل

Hits: 3411

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…