شایعات فیسبوکی - December 16, 2020

حقیقت یابی: تاکنون در گفتگوهای قطر پیرامون حکومت موقت بحث صورت نگرفته است

کابل (پژواک، ٢٥ قوس ٩٩): در برخی از شبکه های اجتماعی بار دیگر موضوع ایجاد حکومت موقت مطرح شده است و این بار برای رهبری حکومت موقت نام عبدالحنان حقویون عضو پیشین مشرانو جرگه گرفته می شود؛ اما حکومت و طالبان موضوع حکومت موقت را رد می کنند.

پس از توافقنامۀ صلح بین طالبان و امریکا در قطر و سه ماه مذاکرات صلح بین تیم های مذاکره کننده دولت و طالبان  هر دو جانب بر رخصتی سه هفته ای توافق نموده اند.

اما از آغاز مذاکرات صلح در قطر بدینسو چندین بار برخی احزاب، گروه ها و اشخاص موضوع ایجاد حکومت موقت در افغانستان را مطرح کرده است؛ اما حکومت و طالبان تاهنوز موضوع ایجاد حکومت موقت را رد می کنند.

با این حال چندین بار از سوی برخی کابران شبکه های اجتماعی شماری از افراد را به حیث رئیس ادارۀ موقف معرفی شدند؛ اما بعداً این مساله رد شده است. این بار کابران شبکه های اجتماعی عبدالحنان حقویون عضو پیشین مشرانو جرگه را به حیث رئیس ادارۀ موقت در افغانستان معرفی نموده است.

در یک صفحۀ فیسبوک بنام (د مشر عبدالحنان حقويون ملاتړي) آمده است که مذاکرات صلح افغانستان در مرحلۀ حساس قرار دارد؛ در مذاکرات بین امریکا و طالبان بر ایجاد ادارۀ موقت در افغانستان نیز توافق صورت گرفته است.

منبع افزوده است: “در حال حاضر که تیم های مذاکراتی طالبان و دولت افغانستان مصروف مذاکرات صلح اند، در عقب پرده بین طالبان و امریکا نیز بالای برخی از افراد به صفت رئیس ادارۀ موقت بحث های جدی جریان دارد. ملا عبدالغنی برادر، عبدالحنان حقویون عضو اسبق مشرانو جرگه، حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان، داکتر عبدالله عبدالله، معصوم ستانکزی و محمد عمر داوودزی کسان اند که به احتمال بیشتر پس از توافق طرف های درگیر از میان آنها یک تن به حیث رئیس ادارۀ موقف انتخاب خواهد شد.”

در این صفحۀ فیسبوک نگاشته شده است که به حوالۀ منابع موثق، طالبان از میان این افراد در خصوص عبدالحنان حقویون چراغ سبز نشان داده شده است.

منبع می افزاید: “این در حالیست که برخی کشورهای همسایه در خصوص تقرر حقویون ملاحظات دارد، نامبرده که در درگیری های داخلی دست ندارد و حمایت استاد سیاف رهبر جهادی و برای اشخاص مطرح سیاسی و جهادی دیگر با خود دارد، بین طرف های درگیری جنگ به حیث یک شخص بیطرف شناخته شده است؛ با احتمال بیشتر نامبرده برای ریاست ادارۀ موقف آینده تعیین خواهد شد.”

همچنان این خبر در برخی از گروه های واتس اپ نیز دست به دست شده است. در گروه خبرنگاران و فعالان رسانه ها نگاشته شده است: “عبدالحنان حقویون نامزد سناتور حکومت موقت.”

یک تن بنام ابراهیمی در این گروه نگاشته است که سناتور عبدالحنان حقویون عضو شورای حراست و ثبات افغانستان و تنظیم اسلامی دعوت افغانستان و نامزد ریاست جمهوری موقف می باشد.

با این حال یک منبع نزدیک به حقویون به آژانس خبری پژواک گفته است که با عبدالحنان حقویون در خصوص رهبری حکومت موقت به شکل رسمی بحث صورت گرفته است.

منبع می افزاید: “هم طالبان و هم حکومت با حقویون بحث کردند و نامبرده یکی از نامزدان رهبری ادارۀ موقت می باشد.”

منبع ذکرشده گفت حقویون نسبت به نامزدان دیگر برای رهبری حکومت موقت بهتر است.

مسئولان حکومتی مسالۀ ایجاد حکومت موقت در افغانستان را به شدت رد می نمایند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور به آژانس خبری پژواک گفت افغانستان با در نظر داشت خواسته های ۱۹ سال گذشتۀ مردم، برای تحکیم پایه های نظام سیاسی پیشرفت چشمگیر داشته است.

اما وی میگوید: “با تاسف که برخی افراد دوباره داعیۀ حکومت موقت را مطرح میکنند، این افراد دشمنان اصلی نظام افغانستان، مردم و کشور می باشند.”

صدیقی می افزاید، افراد ذکر شده امید دارند که افغانستان بار دیگر به سوی تاریکی ها و جهل سوق کند و کشور را مبدل به لانۀ تروریستان بین المللی نماید.

صدیقی می گوید: “امروز کشور ما دارندۀ ظرفیت سیاسی-اجتماعی قوی است و مردم ما از شعور قوی برخوردار اند؛ هیچ گاه به کسی اجازه نمی دهند تا دشمنان ما به اهداف شوم خود برسند.”

فریدون خوځون سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان همچنان به آژانس خبری پژواک گفت: “تاکنون بین دو طرف فقط در مورد اجندا یاداشت ها تبادله شده است، ما بحث روی اجندا یا موضوعات اجندا آغاز نکرده ایم؛ پس هر نوع شایعه های که موجود است تاکنون اساس ندارد.”

وی می افزاید که هرگاه تیم های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بحث روی موضوعات و اجندا آغاز کردند، پس وقت به وقت تمام معلومات را با مردم افغانستان در میان گذاشته خواهد شد.

این درحالیست که دو روز پیش وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهور و رئیس اداره استراتژیک و روابط عامۀ دفتر ریاست جمهوری گفته بود که دولت موقت و بازگشت به گذشته فقط یک خیال است.

طالبان نیز مسئلۀ حکومت موقت را شایعه می دانند. داکتر محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در این مورد به پژواک گفت: “این شایعات است، حقیقت ندارد.”

برخی دیگر از کاربران فیسبوک نیز تعدادی دیگر را به عنوان رهبران دولت موقت معرفی کرده اند.

بشیر احمد قاسانی خبرنگار افغان در صفحۀ فیسبوک خود نوشته کرده است که تلاش در رابطه به حامد کرزی بین طالبان و سیاستمداران جریان دارد تا به عنوان رئیس حکومت موقت انتخاب شود.

پرویز صافی خبرنگار دیگر متن و عکس احمد قاسانی را کاپی کرده و در صفحۀ خود نشر کرده است و به میان آمدن ادارۀ موقت اشاره کرده است.

از طرف دیگر، شماری دیگر از سیاستمداران در افغانستان نیز مسئلۀ حکومت موقت را مطرح کرده و گفته اند که تنها راهی برآمدن از بحران فعلی، حکومت موقت است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی چند مودت پیش گفته است که تنها راه حل مشکلات کنونی در افغانستانُ دولت موقت است.

همچنین صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت نیز در حالی یک نشست در کابل به میان آمدن حکومت موقت تاکید ورزیده و گفته است که حکومت موقت باید به میان آید.

احمدشاه عرفانیار

Hits: 4789

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…