خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو
گزارش های فیچری - October 3, 2019

مردم: تورسن در کمپاین های انتخاباتی ما را خنده داده است

کابل (پژواک، ١١ میزان ۹۸): محمد حکیم تورسن نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در محیط خفه و دلگير در جریان مبارزات انتخاباتی، مردم را حنده داده و آنها را خوش نگهداشته است.

محمد حکیم تورسن، در سال ١٣٣٣ در ولایت کابل متولد شده و در دیپارتمنت پوهنځی ادبیات دری پوهنتون کابل، تا درجه لیسانس تحصیل کرده است.

نامبرده از سال ١٣٥٨ تا ١٣٧١ در ادارات مختلف امنیتی و اطلاعاتی، ایفای وظیفه نموده است.

وى قبل از این، در سال ١٣٨٨خود را براى کرسی ریاست جمهوری نامزد کرده بود؛ اما آرای مطلوب را به دست نیاورد.

نامبرده در انتخابات ششم میزان سال روان، بار دیگر خود را به کرسی ریاست جمهوری نامزد کرد؛ اما برخلاف گذشته در جریان کمپاین های این دوره، در مصاحبه های تلویزیونی و صفحات مجازى، از جملات و کلمات خنده آور استفاده نموده و از اثر آن، در بین مردم محبوبیت يافته است.

دو جملۀ تورسن، در بین مردم بسیار شهرت پيدا کرده است، یکى اینکه: “اگر مگر ندارد، مه خودم رئیس جمهور افغانستان استم”؛ و دیگری اینکه: “محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه را، در دورۀ حکومت خود به صفت چاینکی پز نیز قبول ندارم.”

نامبرده، به خود باور کامل دارد که رئیس جمهور میشود و در جریان هر مصاحبه گفته است که اگر در انتخابات تقلب صورت نگیرد، وی رئیس جمهور افغانستان است.

تورسن، اخیراً در بین مردم آنقدر محبوبیت به دست آورده که مردم به نام وی در شبکه های اجتماعی، اکاونت های جعلی ساخته اند و تصاویر وی را به گونۀ خنده آور فوتوشاپ کرده اند، که به عنوان مثال برخی از آنها را ذکر میکنیم: در یک عکس که از صفحۀ جعلی به نام محمد حکیم تورسن نشر شده است، موصوف با جان باس سفیر امریکا در افغانستان نشان داده شده و گفته شده است که جان باس، به وی تبریکی ریاست جمهوری افغانستان را داده است و دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا گفته است که اگر در افغانستان حکومت موقت ایجاد میشود، رئیس آن محمد حکیم تورسن خواهد بود.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

همچنان در یک عکس دیگر که از طریق صفحۀ “دوستان” نشر شده، آمده است که محمد حکیم تورسن، به حیث رئیس جمهوری افغانستان، وسایل خود را به ارگ و قصر سپیدار انتقال داده است.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

یک صفحه به نام “د شبکی خبری اوج”، نگاشته است که حکیم تورسن، از هواداران خود تقاضا کرده است که تا اعلام نتایج نهایی منتظر باشید؛ زیرا مطمئن است که صد درصد رئیس جمهور افغانستان است.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

همچنان یک کاربر فيسبوک به نام حمید تکل نوشته است که حکیم تورسن، در فکاهی گفتن یکه تاز است.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

در عین حال در عکس، یک صفحۀ جعلی دیگر نشان داده شده است که محمد حکیم تورسن، با جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور ملاقات میکند و به او میگوید که در دورۀ حکومت خود، شما را به صفت شاروال کابل مقرر میکنم.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

اخیراً برخی کاربران فيسبوک، در پول افغانی و دالر نيز عکس های محمد حکیم تورسن را فوتوشاپ کرده اند.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

شمار زیادى از مردم، برای چاپ شدن عکس محمد حکیم تورسن در پول، در صفحات فيسبوک خویش، به وی پیام های تبریکی داده اند.

در یک صفحۀ فيسبوک به نام ” پښتونه را ويښ شه”، تصویر محمد حکیم تورسن نشر شده است که وی با نریندرا مودی نخست وزیر هندوستان ملاقات کرده است و مودی، برایش تبریکی ریاست جمهوری داده است.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

در برخی صفحات دیگر، باز از قول تورسن اظهاراتى بیان شده است که برای مردم پیام بزرگ دارد.

در یک جا آمده است که تورسن، از مردم خواسته است که در صورت پیروزی وی، تیراندازی نکنند.

خلک: تورسن په خپلو کمپاينونو کې خندولي يو

صدها پوست مشابه دیگر موجود است که مردم در تبصره ها، پاسخ های جالب داده اند.

به گونه مثال، خدایداد نوری نگاشته است که تورسن در ارگ، تمام روز قابلی خواهد خورد و خواب خواهد کرد. همچنان عصمت الله څاروان نوشته است که تورسن صاحب، زور بزن و با زور به ارگ برو؛ در غیر آن شما را کسی به ارگ نمی ماند. کاربر دیگر فيسبوک به نام مجیدی افغانى، نگاشته است که تورسن صاحب خیال پلو بزن، گناه ندارد.

از سوی دیگر، مردم در مورد تورسن نظریات مختلف دارند و میگویند که در جریان کمپاین های انتخاباتی، تورسن آنها را خنده داده است.

عثمان خان باشندۀ ولایت ننگرهار گفته است که از سخنان تورسن لذت میبرد؛ اما افزوده است که کاربران فيسبوک، باید به تورسن توهین نکنند.

وی گفته است: “افراد بیشتر برای به دست آوردن شهرت در فيسبوک، در مورد تورسن گپ میسازند، که نباید این کار را انجام دهند؛ زیرا توهین به تورسن است.”

همچنان عدنان یک تن از باشندگان کابل گفته است که اخیراً در شبکه های اجتماعی، به نام تورسن سخنان بیشتر پوست میشود و این امر، برای مردم یک تفریح است.

وی نوشته است: “هرچند مردم در مورد تورسن، از باب فکاهیات گپ میزنند؛ اما این کار برای تورسن، یک نوع توهین است.”

محمد حکیم تورسن، در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که سطح تحصیلات مردم پایین است، در مورد وی هر چيزى که میگویند، برایش مهم نیست.

وی افزود: “در جوامع عقب مانده که حقایق بیان شود، واکنش مردم اینطور میباشد که از آن طنز میسازند.”

نامبرده از طرفدارانش تقاضا کرد که با دیدن چنین اظهارات در فيسبوک، خسته نشوند؛ زیرا همه چیز در حال گذر است.

تورسن از نامزدان دیگر نیز خواست که برای ضعیف ساختن رقبای شان، از سخنان وی اسفتاده نکنند؛ بلکه برای خود سخنان جديدى را پیدا کنند.

قابل یادآوری است که به تاریخ شش میزان سال روان، مردم به پای صندوق های رفته و به شمول تورسن، به ۱۳ نامزد دیگر رای داده اند که نتایج ابتدایی آن، به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی، به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام خواهد شد.

بهشته ارغند

Hits: 4613

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…