ویدیوهای نشر شده در مورد تقلب های انتخاباتی باید بررسی شود
گزارش های فیچری - October 2, 2019

ویدیوهای نشر شده در مورد تقلب های انتخاباتی باید بررسی شود

کابل (پژواک، ۹ میزان  ۹۸): برخی افراد، نوار تصویری را که ظاهرا نمایانگر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری است، تلاش براى بدنام ساختن نامزدان می دانند؛ اما نهادهای مسئول آرای بدون بایومتریک را فاقد اعتبار میخوانند و میگویند که در خصوص چنین کلیپ های ویدیویی، تحقيق ميکنند.

در شبکه های اجتماعی، کلیپ های ویدیویی نشر شده است که یک تعداد افراد، بدون بایومتریک برای نامزدان مشخص، آرا را تیک مارک میکنند.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که تنها رايی که در سیستم بایومتریک ثبت شده باشد، قابل اعتبار است.

یک تن به نام صفت الله امینی از کابل، در صفحۀ فيسبوکش یک نوار تصویری را نشر کرده است که یک فرد در ورق ری دهی، به نفع اشرف غنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری تیک مارک میکند، اوراق را مهر می نماید و بالایش یک کاغذ نیز نصب میکند. در این ویدیو روی فرد عامل دیده نمی شود. صفت الله امینی با این نوار تصویری نگاشته است: “کمیسیون های انتخاباتی کجا هستید؟ کور هستید یا کر؟”

د ټاکنیزو درغلیو په اړه خپرې شوې ویډیوګانې باید وڅېړل شي

فردی دیگر به نام سید عبدالغفور ژیان نیز در صفحۀ فيسبوکش، دو نوار تصویری را نشر کرده است.

در این کلیپ های تصویری، برخی افراد که چهره های شان دیده نمی شود، در اوراق رای دهی به نفع عبدالله عبدالله تیک مارک میزنند. در یک نوار تصویری، یک کس، به دیگر میگوید: “تیک مارک مشابه نکنید که می دانند…”

د ټاکنیزو درغلیو په اړه خپرې شوې ویډیوګانې باید وڅېړل شي

همچنان در ویدیوهای دیگر که برخی افراد به نفع داکتر عبدالله رای میدهند میگویند: “زنده باد شماره ۹، زنده باد مقاومت، شماره نهم را پیروز مینماییم؛ بیاورید، دیگه بیاورید.”

ژیان با ویدیوهای فوق نگاشته است: “این هم ویدیوی تقلب؛ انتقاد کنندۀ تلقب خودش مرتکب تقلب شده! آرای دسته جمعی به نفع تیم ثبات و همگرایی.”

عبدالقیوم صافی در صفحۀ فيسبوک خود یک نوار تصویری را نشر کرده است که دیده میشود یک تن در اوراق ری دهی، به نفع گلبدین حکمتیار تیک مارک میزند.

در این ویدیو یک تن میگوید: “ایستاد شو! ببخشید دوست؛ این حکمتیار… حکمتیار زنده باشد.”

د ټاکنیزو درغلیو په اړه خپرې شوې ویډیوګانې باید وڅېړل شي

در این ویدیو نیز روی کسی دیده نمی شود و تنها در آخر ویدیو، روی یک تن اندک ظاهر میشود.

به غیر از سه ویدیوی فوق، برخی نوار تصویری دیگر نیز در رسانه های اجتماعی نشر و دست به دست میشود.

در این ویدیوها نیز دیده میشود که برخی افراد، به نفع نامزدان مختلف رای میدهند. اگر میخواهید این ویدیوها را مشاهده کنید بر لینک های ذیل کلیک نمایید:

“این چنین ویدیوها فاقد اعتبار است”

برخی کاربران فيسبوک، این ویدیوها را به دیدۀ شک می نگرند.  

مجید قرار نگاشته است: “ویدیوهای تقلب هیچ جانب مدار اعتبار نیست، این کار میتواند از سوی شماری مردم دستوری و یا از سوی یک حامی، به شکل خودسرانه انجام شود. واضح کردن واقعیت این نوارها کار تخنیکی است که کمیسیون مستقل انتخابات، میتواند آن را انجام دهد.”

د ټاکنیزو درغلیو په اړه خپرې شوې ویډیوګانې باید وڅېړل شي

مغشوش کردن اذهان:

حقمل نوروز نیز در صفحۀ فيسبوکش نگاشته است: “هموطنان لطفا ویدیوهای جعلی انتخابات که نه منبع، محل و نه چهره های شان معلوم میشود را شیر نکنید، به غیر مغشوش ساختن اذهان هیچ فایده ندارد. بگذارید نتایج رسما اعلام گردد، کمیسیون شکایات همه شکایات را فيلتر نماید. کسانیکه رای داده اند، به یقین گفته میتواند که امکان هیچ نوع تلقب نیست.”

د ټاکنیزو درغلیو په اړه خپرې شوې ویډیوګانې باید وڅېړل شي

ویدیوها باید بررسی شود:

عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به آژانس خبری پژواک گفت که آرای بدون بایومتریک حساب نمی شود و برای کمیسیون مستقل انتخابات قابل قبول نیست.

وی در خصوص ویدیوهای نشر شده گفت: “تحلیل، تجزیه و بررسی این ویدیوها وظیفۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی است، کمیسیون شکایات انتخاباتی حیثیت محکمۀ انتخاباتی دارد، مطمئن استیم که این ویدیوها بررسی خواهد شد.”

یوسف رشید رئیس اجرایۀ موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فيفا) در خصوص ویدیوهای فوق نظر مشابه دارد و مى گويد: “کمیسیون شکایات انتخاباتی این ویدیوها را از نظر تخنیکی و حقوقی بررسی نماید.”

به گفتۀ وی، از لحاظ تخنیکی اگر تقلب صورت گرفته باشد، باید واضح شود که در کدام منطقه؛ کی و تحت تاثیر کدام نیروهای امنیتی انجام داده شده است.

وی افزود: “از لحاظ حقوقی باید بررسی شود که انگیزۀ این تقلب چه بود؟ تقلب، براى بدنام ساختن این روند و یا انگیزۀ دیگر.”

محمد رضا فیاض سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: “ما این چنین ویدیوها را به دست آورده ایم، بررسی های ما جریان دارد؛ تا واقعی بودن این ویدیوها مشخص شود.”

وی نیز افزود آرايی که در سیستم بایومتریک ثبت شده، حساب میشود و قابل اعتبار است.

این درحالیست که انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ نیز از اثر تقلب و تخطی، به بحران رفت و پس از تظاهرات و مشاجره های گسترده، کمیسیون انتخابات اشرف غنی را به صفت رئیس جمهور اعلام کرد و در نتیجه حکومت وحدت ملی تشکیل شد.

در این حکومت، محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایه مقرر شد.

احمدشاه عرفانيار



Hits: 3452

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…