پیام تبریکی رئيس ولسی جرگه به عبدالله جعلی است
نادرست - September 29, 2019

پیام تبریکی رئيس ولسی جرگه به عبدالله جعلی است

کابل(پژواک،۷ میزان ۹۸): براساس یافته های آژانس خبری پژواک، صفحۀ فیسبوک که به نام «الحاج میر رحمان رحمانی» رئیس ولسی جرگه ایجاد گردیده و در آن، به عبدالله عبدالله مبارکی پیروزی داده شده است، مربوط به رحمانی نمی باشد.

انتخابات ریاست جمهوری، دیروز (ششم میزان) برگزار شد. تا حال نتایج این انتخابات اعلام نشده است و داکتر عبدالله عبدالله، یک تن از جمله سیزده نامزد این انتخابات بود که دیروز مردم به آنها رای دادند.

اطلاعات نادرست:

در صحفه فیسبوک به نام الحاج میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه نوشته شده است: «پیروزی بزرگ مرد مجاهد سیاستمدار با صلابت با تمکین و خدمتگذار ملت برادر بزرگوار محترم داکتر عبدالله عبدالله را در انتخابات ریاست جمهوری پیش از پیش برای همه ملت مجاهد پرور افغانستان تبریک عرض می نمایم. شما ملت قهرمان با دشواری های فراوان ثابت ساختید که زور و زر نمی تواند اراده مستحکم شما را نسبت به انتخاب زعیم آینده کشور تان از بین ببرد. زنده و پاینده باد مردم باعزت و پرغرور ما.»

این پیام بیش از سه هزار لایک (پسند) کرده، ۹۶۲ تن در مورد تبصره کرده است و ۴۶۲ تن آن را از طریق صفحات فیسبوک با دیگران شریک ساخته اند.

پیام یاد شده، ازطريق صفحات فیسبوک ذبیح الله پنجشیری، نجیب الله نجیب ، حامیان وحدت وحدت و ٤٥٩ تن ديگر، با  کاربران ديگرفيس بوک شریک شده است.

پیام تبریکی رئيس ولسی جرگه به عبدالله جعلی است

اطلاعات درست:

 یک منبع نزدیک به میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه که نخواست از او در گزارش نام برده شود، به آژانس خبری پژواک گفت که صفحه یاد شده که به نام «الحاج میر رحمانی رحمانی» ساخته شده، جعلی است و مربوط به رحمانی رئیس ولسی جرگه نمی باشد.

او افزود که تاکنون میزان مشارکت مردم معلوم نشده است و اعلام پیروزی یک نامزد، پیش از وقت است.

وی افزود: «ما هم از این موضوع آگاه شدیم، شماری از نام رحمانی صاحب استفاده جویی کرده اند، به زودترین فرصت از صفحه رسمی رئیس ولسی جرگه در مورد پیام منتشر می شود.»

منبع یادشده همچنان گفت که چندین صفحه فیسبوک به نام رئیس ولسی جرگه ساخته شده و این موضوع با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتى نیز شریک شده است. 

نتیجه حقیقت یابی:

آژانس خبری پژواک، در یک برنامه جدید، شایعات پخش شدۀ مربوط به انتخابات و نامزدان را بررسی می کند و به مردم نشان می دهد که از جمله بخش های «درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست»، در کدام کتگوری مى آيد.

بررسی این آژانس، نشان ميدهد که گزارشات مبنى بر برنده شدن عبدالله و دادن مبارکی به آن از سوی رئیس ولسی جرگه، نادرست و بی اساس است.

خواجه بصیر فطری

Hits: 12833

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …