در دورۀ سکوت با استفاده از اعداد در کنایه کمپاین صورت گرفت
گزارش های فیچری - September 28, 2019

در دورۀ سکوت با استفاده از اعداد در کنایه کمپاین صورت گرفت

کابل (پژواک، ٦ میزان ٩٨): پس از ختم دورۀ کمپاینی انتخابات ریاست جمهوری در دوره دو روزۀ سکوت، طرفداران نامزدان به شکل نوین در کنایه با استفاده از ارقام کمپاین کرده اند.

در این کمپاین انتخاباتی، طرفداران نامزدان با استفاده از ارقام نامزدان، به گونه های مختلف کمپاین کرده اند.

کمپاین های انتخاباتی بین نامزدان ریاست جمهوری، به تاریخ شش ماه اسد آغاز گردید و پس از مدت دو ماه به سوم ماه میزان پایان یافت؛ تاریخ چهارم و پنجم ماه میزان، دوره سکوت بود و مطابق قانون انتخابات، نامزدان و طرفداران شان در دوره سکوت، حق کمپاین را ندارند.

اما این بار اعضا، طرفداران و علاقمندان کمپاین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در شبکه های انتخاباتی در جریان دورۀ سکوت، به شکل تازه کمپاین کرده اند.

الهام یاسینی در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: “جنت ۸ دروازه دارد، الله تعالی نصیب ما بگرداند.” رقم انتخاباتی محمد اشرف غنی هشت است.

نامبرده همچنان در یک پوست دیگر نگاشته است: “یوسف ع ۱۱ برادر داشت، والله اگر از آنها روز خوب را دیده باشد، برادران وی همیشه چیلک اندازی میکردند و بالایش راکت فیر میکردند.”

گل آغا ضمیری یک تن از کاربران فيسبوک نگاشته است: “به کشور علاقۀ زیاد دارم، فردا حوالی ساعت هشت صبح، به مرکز رای دهی میروم.”

یک تن دیگر به نام نجیب الله انور زوی نوشته است: “مامور حوالی ساعت ۹، مسئولیت خود را نمی شناسد، هر وقت غیرحاضر میباشد و مامور ساعت حوالی ۸ صبح، مسئولیت شناس است.”

ببرک عمر یک تن از کاربران دیگر فيسبوک، یک حدیث شریف را نقل کرده است: “خداوند یک است و عدد تاق را خوش دارد؛ پس عدد هشت، جفت است و (۹) تاق است.”

رقم انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، (۹) است و اشاره موصوف نیز به وی است.

عبدالبصیر سباوون نگاشته است: “ما هشت دوست، حوالی ساعت هشت صبح، بخیر در هشت مرکز به نامزد مورد علاقۀ خویش راى میدهیم، شما نیز کار مشابه را انجام دهید.”

کاربر دیگر فيسبوک، به نام تاج لودین نگاشته است که نمبر ۸ پیروز و نمبر ۹ تباه است.

مسعود حقمل در صفحۀ فيسبوکش نوشته است: “امروز خفتن میخواهم ۸ رکعت نماز ادا نمایم! چهار رکعت فرض، دو رکعت سنت و دو رکعت نفل؛ نماز وتر را به تهجد میمانم، شما نیز این کار را اجرا نمایيد.”

سمون نیز در صفحۀ فيسبوکش نوشته است: “نمبر اتومی اکسیجن هشت است، بدون آن، زندگی را به پیش برده نمی توانيد؛ برعکس نمبر اتومی فلورین، ۹ است که یک گاز کشنده است.”

یک تن به نام عبدالله سهار، باز ۹ مورد را به نشر رسانده است که الله(ج) بر اجرای آن راضی میشود، وی نیز به عدد ۹ عبدالله اشاره کرده است.

د سکوت دوره کې له شمېرو په استفادې د کنايې په بڼه کمپاين وشو

میرویس رحمانی نیز نگاشته است که صبح روز آینده، بخیر در مراکز رای دهی ازدحام شدید خواهد بود، مامورین کمیسیون نیز آغاز به فعالیت خواهند کرد و همشهریان به نامزدان مورد علاقۀ خویش رای خواهند داد.

پشتون لالا نگشته است: “ملا امام هر وقت همرایم جنجال داشت که چرا ۸ رکعت نماز تراویح میخوانید، نظر شما را میخواهم که ادای نماز ۸ رکعت تراویح روا است و یا خیر؟

عبدالجبار اندر نیز در صفحۀ فيسبوکش نگاشته است: “من هر روز حوالی ساعت هشت صبح، به دفتر میروم و هشت ساعت کار میکنم.”

عبدالرووف عارف نگاشته است: “در دفتر ما هشت تن کار میکنند، هم] شان هشت بجه به دفتر می آیند.”

محمد داوود احمدی نگاشته است: “ماه هفتم، رقم هشت و تاریخ شش که همه ۷۸۶ میشود؛ این رقم در حساب ابجد معنی بسم الله دارد.”

د سکوت دوره کې له شمېرو په استفادې د کنايې په بڼه کمپاين وشو

یک تن به نام میرویس نوشته است که نماز خفتن ۹ رکعت است.

یک کاربر دیگر فيسبوک به نام شهاب نگاشته است که نام محمد اشرف غنی، از ۱۱ حرف تشکیل شده است، اشاره وی به رقم انتخاباتی حکمتیار است.

لعل الدین حقانی نیز نگاشته است که شمارۀ ۱۱ نشان صلح و عدالت است.

طی این کمپاین انتخاباتی، افراد بیشتر به نفع تیم دولت ساز کمپاین کرده اند.

اما جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز گفت که آنها در دورۀ سکوت، از هیچ صفحۀ رسمی کمپاین نکرده اند.

وی افزود که اگر حمایت کنندگان دیگر ما کمپاین کرده باشند، مربوط آنها میشود و به ما هیچ ربط ندارد.

جاوېد هميم کاکړ

Hits: 3092

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…