خبر حمايت حامد کرزى از تيم ثبات و همگرايى رد شد
نادرست - September 12, 2019

خبر حمايت حامد کرزى از تيم ثبات و همگرايى رد شد

کابل (پژواک، ٢١ سنبله ٩٨): خبر حمايت حامد کرزى رئیس جمهور پیشین، از تيم انتخاباتی«ثبات و همگرايى» به رهبرى عبدالله، از سوى برخى کاربران صفحات فيسبوک و يک شبکه خبرى منتشر شد؛ اما دفترمطبوعاتى کرزى، آن را رد نموده و يافته هاى پژواک نشان ميدهد که اين گزارش، شامل کتگورى نادرست مى باشد.

اطلاعات نادرست:

يکى ازشبکه هاى خبرى، روزگذشته حمايت حامد کرزى رييس جمهور پيشين کشور از دستۀ انتخاباتى ثبات و همگرايى به رهبرى داکتر عبدالله عبدالله را منتشر ساخت.

شبکۀ اطلاع رسانى افغانستان بتاريخ (٢٠سنبله) خبری را تحت عنوان « حامد کرزی از دسته انتخاباتی عبدالله اعلام حمایت کرد» بدست نشرسپرد.

کاربران فيسبوک:

خبر حمايت حامد کرزى از تيم ثبات و همگرايى، در بين کاربران فيسبوک نيز از روز گذشته به اين طرف درحال افزايش مى باشد.

در صفحۀ فيسبوک تيم ثبات و همگرايى سمنگان چنين آمده است: «گام بزرگ در راستای پیروزی، محترم حامد كرزى رئیس جمهور پیشین کشور، از دسته انتخاباتى ثبات و همگرايى به رهبرى داكتر عبدالله عبدالله حمایت نموده است. مقدم شان نیک و یک گام بزرگ در راستای پیروزی محسوب می کنیم.

در صفحۀ اجتماعى فيسبوک، زير نام «خبرفورى» چنين نوشته شده است: «فوری: – حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، به تیم ثبات و همگرایی به رهبری دکتور عبدالله عبدالله پیوست.»

همچنان در صفحۀ اجتماعى فيسبوک زير نام «چشم بادامى ها» نيز آمده است: «کرزی به تمام حامیان وفادارش دستور داده که به هر شیوه ممکن سعی کنند دکتورعبدالله در دور اول بیشتر از ۶۰% رای بگیرد.»

شاه حسين مرتضوى مشاور ارشد رياست جمهورى در امور فرهنگى، در صفحۀ فيسبوک خود نيز به اين مساله پرداخته و چنين نوشته است: «عبدالله به كرزى اعتماد خواهد كرد؟ در انتخابات دور قبل حمايت حامد كرزى، براى كانديدان مهم بود. داكتر عبدالله چند بار براى جلب حمايت آقاى كرزى نزد وى مراجعه كرد. اما كرزى هربار گفته است: “من قدرت را از آقاى ربانى تحويل گرفته حالا به شما تحويل مى‌دهم.»

همچنان درمتن نوشته شده مرتضوى در صفحۀ فيسبوکش آمده است: «عبدالله با همين خوش باورى به كرزى اعتماد كرد. اما خاطرات كريم خُرم حكايت دارد كه حامد كرزى نسبت به عبدالله صادق نبوده است. داكتر عبدالله پس از آن كينه اى شديد نسبت به كرزى به دل گرفت. چند سال قبل داكتر عبدالله به طور ناگهانى رابطه اش را باحكومت قطع و سخنرانى تندى عليه آقاى غنى كرد. بعدا معلوم شد كه دليل ناراحتى عبدالله، احترام ويژه آقاى غنى به حامد كرزى در يك برنامه در سلامخانه ارگ بوده است. حالا هم معلوم نيست كه آقاى كرزى براى عبدالله چه نقشه اى درسر دارد. اما به نظر مى ‌رسد كه عبدالله به آسانى به حامد كرزى اعتماد نخواهد كرد.»

ساره افضلى يک تن ديگر از کاربران فيسبوک در صفحۀ خود نوشته است که بر بنياد گزارش‌ها حامد كرزى به دسته انتخاباتى ثبات و همگرايى به رهبرى داكتر عبدالله پيوسته است.

در پايان پست ساره افضلى، سيد مهتاب الدين شفق نوشته است: “حامد کرزی در طول پنج سال وجدانش را بخاطر تقلب هایش به غنی زیاد شکنجه کرده است.”

همچنان تاج محمد رسام نيز درصفحه فيسبوکش تبصره نموده است: «والله کار عبدالله جور شد.»

همچنان نويد عظيمى يک تن ديگر از کاربران فيسبوک، اين پست را شريک ساخته است: «حامد كرزى رییس جمهور پیشین، از دسته انتخاباتى ثبات و همگرايى به رهبرى داكتر عبدالله عبدالله در انتخابات پیش‌رو حمایت نمود.»

در پايان پست نويد عظيمى، عاطفه عظيمى چنين نوشته است: « خداوند اتفاق بدهد، صادق باشند.»

ويبلاگ نويسان:

يک تن از کاربران ويبلاگ نيز مقاله اى را در اين مورد منتشرساخته است.

عبدالرزاق مامون نويسنده در صفحۀ ويبلاگش زيرنام «گزارشنامۀ افغانستان» چنين نوشته است، به حواله اطلاع رسیده به گزارشنامه افغانستان، اختلاف شدید میان کرزی و اشرف غنی باعث شده که حامد کرزی، به حمایت از دکترعبدالله دست و آستین برزند.   

مامون افزوده است: «حامد کرزی در میان متحدین خارجی اش و در سفر اخیرش به لوی قندهار، به دکتر عبدالله عبدالله کمپاین کرده و به سران قوم درانی سفارش کرد که ترتیبی بدهند که در همۀ مناطق شان به دکتر عبدالله عبدالله کمپاین کنند. کرزی دو نکته را در رابطه به دکترعبدالله نشاندهی کرده: مسلمان بودن و مجاهد بودن دکترعبدالله. مشارالیه همچنان با اشاره به پیوند خونی مشترک عبدالله میان تاجیک ها و پشتون ها، این ویژه گی را از برتری های عبدالله برای حراست از وحدت ملی قلمداد کرده است.  حامد کرزی قبل از سفر اخیرش به قندهار، در جمعی از مردم قندهار گفت که غنی از پدر کلان هندو متولد شده و اجداد غنی از هندوهای سیک پیشاور بودند که در دوره تسلط انگلیس ها برای ترجمانی به افغانستان آورده شده بود و تا آخر  دین اسلام را نپذیرفتند.  دلیل ازدواج غنی به یک زن مسیحی گویای این واقعیت است.

کرزی به تمام حامیان وفادارش دستور داده که به هر شیوۀ ممکن سعی کنند که دکتر عبدالله در دور اول  بیشتر از ۶۰% رای بگیرد.»

 تيم ثبات و همگرايى

يک عضو ارشد تيم ثبات و همگرايى که نخواست نامى از وى در گزارش ذکر گردد، به پژواک گفت که حامد کرزى رسمى از اين تيم حمايت نکرده است؛ اما براى حاميان خود گفته است که از تيم ثبات و همگرايى حمايت کند.»

اما اطلاعات حقيقى چيست؟

محمد يوسف سها مسئول مطبوعات دفتر حامد کرزى رييس جمهور پيشين کشور به آژانس خبرى پژواک، گزارشاتى درخصوص پيوستن حامد کرزى با تيم ثبات همگرايى به رهبرى داکترعبدالله عبدالله را کاملا رد کرد.

وى اين گزارشات را شايعه دانسته گفت: «موقف حامد کرزى از قبل مشخص است که ازهيچ نامزدى پيشيبانى وحمايت نمى کند.»

موصوف افزود که کرزى، هميشه بالاى تامين صلح سراسرى از طريق مذاکرات بين الافغانى تاکيد کرده است.

به گفته منبع، حامد کرزى نه قبلا از نامزدى رياست جمهورى حمايت کرده، نه حالا چنين تصميم دارد و نه درآينده ازهيچ نامزد رياست جمهورى پيشتيبانى خواهد کرد.

نتیجه حقیقت یابی:

آژانس خبری پژواک، در یک برنامۀ جدید حقایق را بررسی کرده و به مردم نشان میدهد که این خبر؛ از جمله کتگوری های “درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست”، در کتگوری نادرست مى آيد.

زرغونه صالحى

Hits: 5002

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …