Govt officers not allowed to participate in electioneering even out of duty
گزارش های فیچری - September 9, 2019

کارمندان دولتی، در اوقات غیررسمی نيز حق شرکت در کمپاین هاى انتخاباتى را ندارند

کابل(پژواک،۱۷ سنبله ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی ميگويد که طرزالعمل های کمیسیون­های انتخاباتی به صورت مطلق، شرکت کارمندان دولتی را در اوقات رسمى و غيررسمى در کمپاین­های انتخاباتی منع کرده است.

با آن که مطابق به قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخاباتی، حضور و مشارکت کارمندان دولت در کارزارهای انتخاباتی ممنوع قرار داده شده است؛ اما اخیراً کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، با نشر خبرنامه­یی از کارمندان خدمات ملکی خواسته است تا از ساعات رسمی و منابع دولتی، به سود و زیان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری استفاده نکنند.

در قانون انتخابات و لایحه مبازرات انتخاباتی، صراحت دارد که هیچ یک از کارمندان دولت حق ندارند که به سود و یا زیان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری فعالیت کنند؛ اما از چندی به این­سو، شماری از کارمندان دولتی برخلاف قانون، در کنار اینکه در کمپاین های انتخاباتی نامزدان خاص شرکت می­کنند، از طریق صفحات اجتماعی نیز به نفع و يا ضرر نامزدان انتخاباتی خاصی می­پردازند.

لایحه مبازرات انتخاباتی

در فقره پنجم، ماده پنجم لایحه تعدیل شدۀ مبازرات انتخاباتی آمده است که کاندیدان، احزاب و ائتلاف­های سیاسی، نباید زمینه اشتراک منسوبین قوای مسلح، قضات، څارنوالان و کارکنان دولت را در برنامه های مبارزات انتخاباتی شان فراهم سازند.

همچنان در فقره اول، دوم و سوم ماده هفتم لایحه مبازرات انتخاباتی؛ به ترتیب از مسئولان و کارکنان دولتی خواسته شده است که در جریان مبازارت انتخاباتی، به نفع یا ضرر کاندیدان، احزاب و یا ائتلاف احزاب سیاسی تبلیغات نکنند، در محافل و گردهمایی­های مربوط به مبارزات انتخاباتی کاندیدان، احزاب و ائتلاف­های سیاسی اشتراک نکنند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امور مربوط به مبارزات انتخاباتی کاندیدان مداخله نکنند.

قانون انتخابات

از سويی هم، در فقره ١٣ و ٣١ ماده ۹۸ قانون انتخابات، انجام هرنوع تبلیغات به نفع و یا ضرر کاندیدان توسط کارکن دولت و استفاده از دارایی، تسهیلات و منابع دولتی در مبارزات انتخاباتی تخلف شمرده می شود و مرتکب تخلف مندرج اجزای ١٣ و ٣١ حسب احوال، مکلف به پرداخت ١٠ تا ٨٠ هزار افغانی می باشد.

همچنان در ماده ۱۰ قانون انتخابات آمده است: «هیچ شخص نمی تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امور انتخابات مداخله نماید و استفاده از هرنوع دارایی، تسهیلات و منابع دولتی، به نفع یا ضرر کاندید مشخص، ممنوع می باشد. استفاده مساوی از منابع و تسهیلات دولتی و عامه، مطابق به احکام قانون به نفع عموم کاندیدان از این حکم مستثنی است.»

نهادهای ناظر بر انتخابات

يوسف رشيد رئيس اجرايی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فيفا»، گفت که لوایح و طرزالعمل های کمیسیون­های انتخاباتی، مطلق قید کرده است که کارکنان بلند رتبه، پائین رتبه و افرادی که عملاً در دولت اند، نباید در کارزارهای انتخاباتی اشتراک کرده و به نفع و یا زیان نامزد مشخصی کار کنند.

اما وی، کارمندان خدمات ملکی را مانند سایر شهروندان دارای حق سیاسی و مدنی دانسته، گفت که کمیسیون اصلاحات اداری، در اوقات غیررسمی که شب است، تا حدی حقوق سیاسی و مدنی کارمندان دولتی را رعایت کرده است.

موصوف، با اشاره به مشکلات تصمیم اتخاذ شده از سوی کمیسیون اصلاحات اداری، افزود: «بدی تصمیم این است که توسط ادارات تفکیک و ردیابی نمی شود که کدام کارمند؟ در کجا شرکت کرده است؟ و خوب بود که در هماهنگی با کمیسیون های انتخاباتی، تصمیم گرفته میشد.»

کمیسیون ­های انتخاباتی

کمیسیون مستقل انتخابات، از ابراز نظر در مورد نشر اعلامیه کمیسیون اصلاحات اداری به خاطر شرکت کارمندان خدمات ملکی در کارزارهای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال­روان، اجتناب ورزید.

اما محمد قاسم الیاسی منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که در طرزالعمل های کمیسیون های انتخاباتی، مطلق آمده است که کارمندان دولتی حق ندارند که به نفع و یا ضرر نامزدان انتخاباتی فعالیت و کمپاین کنند.

وی، با ذکر اینکه طرزالعمل­ها بر اساس قانون ساخته شده اند، گفت که مطابق به طرزالعمل، هیچ کارمند دولتی حق ندارد که از منابع دولتی به سود و زیان نامزدان انتخاباتی استفاده کند.

موصوف، در پاسخ به اینکه آیا کارمندان خدمات ملکی، در اوقات غیر رسمی حق شرکت در کمپاین های انتخاباتی را دارند یا خیر؟ افزود: «در طرزالعمل­ها به صورت مطلق آمده است، ما نمی­گیم که از طرف شب مشکل دارد و یا ندارد، طرزالعمل به صورت مطلق اجازه نمی­دهد (که کارمندان دولتی در کمپاین های انتخاباتی شرکت کنند).»

اين در حالى است که کمشنران ولايتى کميسيون شکايات انتخاباتى ولايت کابل در جلسه مورخ ١١ سنبله سال روان،  شاه حسين مرتضوى مشاور رييس جمهور به خاطر سوء استفاده از صلاحيت هاى وظيفوى و كمپاين به سود رييس جمهور که نامزد رياست جمهورى نيز مى باشد، از سوى كميسيون شكايت هاى انتخاباتى ١٥ هزار افغانى جريمه و از رأى دادن در انتخابات محروم شد.

جريمه

فرمان رئیس جمهور

اين درحالی است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در (۲۴ دلو) سال­گذشته، با صدور فرمانی در مورد عدم مداخله مقامات و کارکنان ادارات دولتی در روند انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸، به رعایت اصل بی­طرفی، حین اجرای وظایف محوله مرتبط به فعالیت­های انتخاباتی، عدم استفاده از موقف وظیفوی به منظور تقویت یا تضعیف موقف کاندیدان مشخص و اجتناب از فراهم کردن تسهیلات و منابع دولتی به نفع کاندیدای مشخص مگر اینکه احکام قانون طور مساوی فراهم شده باشد، تاکید کرده است.

همچنان رئیس جمهور غنی، در انتخابات ولسی جرگه سال­گذشته نیز با نشر اعلامیه یی، تمامى مقام ها، منسوبین و کارمندان نهادهاى دولتی، اعضای شورای ملی و قضات ستره محکمه را از مداخله در امور انتخابات منع کرده بود.

واکنش تيم هاى انتخاباتى

جاوید فیصل سخنگوی کمپاین «تیم دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، به آژانس خبری پژواک گفت: «تیم ما لایحه ترتیب داده بود و تصمیم گرفته بود که کارمندان دولتی در کمپاین ها اشتراک نکنند، کسانی که در کمپاین ها شرکت می کنند، از کمیسیون شکایات انتخاباتی می خواهیم که در مورد شان اجراآت قانونی و اصولی کند.»

وی، با اشاره به اینکه «تیم دولت ساز» مخالف شرکت کارمندان دولتی در کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری است، گفت اگر کارمندان دولتى در کمپاین ها اشتراک کردند، از رسانه ها و سایر تیم ها میخواهند که مستندسازی کنند تا کمیسیون شکایات در مورد اجراآت قانونی کند.

از سويى هم فریدون خوځون سخنگوی تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، به پژواک گفت که تاکنون هیچ کارمند دولتی، به نفع تیم شان کمپاین نکرده است و آنان به تمام طرزالعمل ها و لوایح کمیسیون های انتخاباتی پابند اند.

موصوف، با انتقاد از «تیم دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، افزود: «ما شکایات متعددی را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کردیم که تیم های دیگر به خصوص «تیم دولت ساز» در کنار استفاده از امکانات دولتی، از افراد دولتی نیز در کمپاین های شان استفاده کرده اند.»

خوځون، از سایر تکت های انتخاباتی خواست که به قانون انتخابات، طرزالعمل ها و لوایح پابند باشند.

همچنان از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که به تمام اعتراضات و شکایات با استقلالیت کامل رسیدگی کند.

عزیزالله همدرد

Hits: 3564

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…