شايعۀ زخمى شدن گلبدين حکمتيار نادرست است

شايعۀ زخمى شدن گلبدين حکمتيار نادرست است

پلخمرى ( پژواک، ١٦ سنبله ٩٨): خبر زخمى شدن گلبدين حکمتيار يک تن از نامزدان انتخابات رياست جمهورى و کشته شدن پسرش، امروز از سوى برخى کاربران صفحۀ اجتماعى فيسبوک پخش شد، اما حزب اسلامى و وزارت امور داخله آن را رد کرد. 

گلبدين حکمتيار امير حزب اسلامى و رييس تيم انتخاباتى (صلح و عدالت اسلامى) چند روز پيش جهت مبارزات انتخاباتى به ولايات هاى بدخشان، تخار و بغلان سفر نموده است.

اطلاعات نادرست:

امروز برخى کاربران فيسبوک مدعى شدند که حکمتيار زخمى شده است.

يک تن از کاربران صفحۀ اجتماعى فيسبوک بنام عزيز تمکين در صفحه فيسبوکش نوشته است:«تازه: گلبدين حکمتيار چاشت امروز در بغلان مورد حملۀ انتحارى قرارگرفت که در نتيجه اين حمله پسرش کشته شده و گلبدين حکمتيار به شدت زخم برداشته است.»

همچنان خاطر پرديس يک تن ديگر از کاربران فيسبوک در صفحه فيسبوکش نوشته است:«تازه: گلبدين حکمتيار زخمى شده و چند تن از محافظين اش کشته شده اند.»

نصر احمد احمدى يک تن ديگر از کاربران فيسبوک نوشته است:« فورى: زخمی شدن حکمتیار و کشته شدن پسرش؛ منابع موثق و معتبر از امنیت ملی گزارش می دهند که شام روز گذشته در عملیات دستگیری قومندان میرویس در بغلان، درگیری مسلحانه رخ داده که در نتیجه پسر حکمتیار کشته شده و حکمتیار زخمی گردیده است. این منبع می افزاید که روز گذشته زمانیکه نیروهای امنیتی در یک گردهمایی حکمتیار که قومندان میرویس و افراد او نیز در آن اشتراک داشتند، عملیات بازداشت میرویس را انجام دادند که افراد وابسته به حکمتیار و میرویس به زور متوسل شدند و در نتیجه درگیری حکمتیار و قومندان میرویس زخمی شدند و برادر میرویس، پسر حکمتیار و چند تن از محافظین حکمتیار کشته شده اند. »

اطلاعات درست:

حزب اسلامى اين سخنان را شايعۀ بيش نمى داند و نصرت رحيمى سخنگوى وزارت امور داخله نيز آن را بى اساس مى داند.

اين شايعات در برخى صفحۀ اجتماعى فيسبوک از سوى کاربران اين شبکه درحالى دست به دست مى شد که حاجى عتيق الله صافى يک عضو ارشد حزب اسلامى افغانستان در گفتگو با آژانس خبرى پژواک، اين ادعاها را شايعه و نادرست خواند.

وى به تاکيد مى گويد :« اين خبر از سوى يک سايت ايرانى نشر شده است و هيچ حقيقت ندارد.»

موصوف گفت که حکمتيار با پسرش صحت و سالم اند. صافى گفت که حکمتيار مصروف مبارزات انتخاباتى اش مى باشد.

همچنان به اساس صداى که در شبکه هاى اجتماعى نشر شده، حبيب الرحمان حکمتيار پسر گلبدين حکمتيار در اين مورد مى گويد:«مردم شايعه پخش کرده اند که بر کاروان مشر(گلبدين حکمتيار) حمله شده است، اين خبر مطلق دروغ است، کاروان هيچ جاى حرکت نکرده است، شب گذشته بغلان آمده اند، در حال حاضر با مردم ملاقات ها دارند و امکان دارد که گردهمايى هم داشته باشند.»

قابل ذکر است که مبارزات انتخاباتى نامزدان انتخابات ششم ميزان رياست جمهورى به تاريخ شش سرطان آغاز يافته و تا ٤٨ ساعت قبل از برگزارى انتخابات ادامه خواهد داشت.   

نتیجه حقیقت یابی:

آژانس خبری پژواک، در یک برنامه جدید حقایق را بررسی کرده و به مردم نشان میدهد که این خبر، از جمله کتگوری های “درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست”، در کتگوری نادرست مى آيد و یک شایعه فیسبوکی می باشد.

زرغونه صالحى

Hits: 3850

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …