تنش جديد فيسبوکى ميان "صالح " و "محقق " خبرساز شده است
سخنان تحریک آمیز - November 24, 2019

تنش جديد فيسبوکى ميان “صالح ” و “محقق ” خبرساز شده است

کابل (پژواک٣ قوس ٩٨): الفاظ رکیک و کلمات نیشدار و تخريش آميز دوعضو ارشد تیم هاى انتخابتی “دولت ساز” و”ثبات و همگرايى” به يک تنش جدید فیسبوکی مبدل گرديده است.

معلومات دست داشته پژواک نشان ميدهد که امرالله صالح معاون نخست تيم انتخابانى دولت ساز در تازه ترين گفته هايش که حدود چهار ساعت قبل از طريق صفحه فيس بوکش منتشر نموده، گفته است:

((در هسته بحران تیم ثبات و همگرایی:

“یکی از اعضای هسته بحران می پرسد که شاید قومهای هزاره در تظاهرات کمتر اشتراک کنند. سرهسته جواب میدهد که اشتراک کنند یا نکنند حرف جداست اما حق هزاره به اندازه بینی اش است. وقتی خدا بینی تقسیم میکرد نوبت هزاره که رسید برایش بینی کوچک داد و گفت دلت میگیری یا که بی بینی می باشی”. همه میخندند. این است کسانیکه میخواهند همگرایی را تمثیل نمایند.))

صالح در ادامه يادداشت گونه نگاشته است: ((اگر څارنوالی یا محکمه خواسته باشد این مکالمات نژاد پرستانه و تعصب انگیز را بخاطر پیگیری عدلی بدست آرد، در اختیارشان قرار خواهیم داد. در آن تیم هرچیز است به جز از ثبات و همگرایی. با این ادبیات متعفن دعوای سیاست کردن شرم مطلق است. اشتراک کننده ها شامل وکلای پارلمان سنا و چند مقام دولتی بودند.))

اما حاجى محمد محقق يک تن از حاميان تيم ثبات و همگرايى در واکنش به اين سخن امرالله صالح در صفحه فيس بوک نيز با استعمال الفاظ تخريش آميز پاسخ داده است.

پاسخ محقق که حدود يک ساعت بعد از آن منتشر گرديده، وی در پاسخ به امرالله صالح نوشته است: “بعضى از بزرگان تيم تابوت ساز چسپيده به بينى هزاره، به او آدم تازه به دوران رسيده بايد گفت شرف به بينى نيست، شرف به اخلاق و انسانيت است، تو به فكر خودت باش كه بعد از اينهمه خوش خدمتى به چند تايى پشه حساب هستى، به گمانم دوتايى پشه.”

استعمال کلمات نيشدار و تخريش آميز از سوى نامزدان و حاميان آنها عليه يکديگر موضوع تازه نيست، بلکه اين مسايل از نخستين روز مبارزات انتخاباتى نامزدان رياست جمهورى آغاز و تاکنون ادامه داشته است.

به اساس گزارش پژواک کلمات چون “دروغگو، قاتل، مُضر، تفرقه انداز، ديوانه، چاينکى پز، چيلک انداز، اشرار، خاين، پوچ مغز، فريبکار، تقلب کار” وغيره، از کلمات نيشدار، الفاظ رکيک و تخريش آميز مى باشد که برخى نامزدان رياست جمهورى خلاف اصولنامه رفتارى بر عليه يکديگر استفاده نموده اند.

انتظار مردم از نامزدان انتخابات و حاميان شان

استفاده از الفاظ رکيک و تخريش آميز از سوى دو عضو ارشد تيم هاى انتخاباتى عليه يکديگر، درحالى صورت ميگيرد که در جزء (الف) اصولنامه رفتارى براى نامزدان انتخابات رياست جمهورى که در سوم اسد سال روان از سوى کميسيون شکايات انتخاباتى اعلام شد، احترام به قوانين و مقررات، اصل صداقت، اصل حرمت به شخصيت ها، آزادى سياسى، حدود قانون وغيره تاکيد شده است.

با اين حال، مردم انتظار دارند تا نامزدان و حاميان شان به عوض استفاده از الفاظ تخريش آميز عليه يکديگر فرهنگ مسالميت آميز راپيش گرفته و گره مسايل انتخاباتى را بگشايند.

شاه حسين مرتضوی مشاور رييس جمهورى در امور فرهنگى در صفحۀ فيس بوک خود گفته است: “از افغانستان رونداى ديگر نسازید، تجربه جنگ‌های كابل برای همه كافی است. پيام‌های نفرت از هر آدرسی ويرانگر است.”

مرتضوى در پست دیگر نوشته است: “افغانستان تاريخ طولانى دارد. از دل بحران‌ها عبور كرده است، اما مردمانش از دل كوه پايه‌هاى باميان گرفته تا قله‌هاى بدخشان از دشت‌هاى هلمند تا فراه و نيمروز از فارياب تا كنر و ننگرهار هميشه در همه جا قلب هايش براى افغانستان تپيده اند.”


مرتضوى در ادامه افزوده است: “نبايد براى پيروزی يك فرد از قوم، زبان، مذهب، سمت و… به حيث ابزار استفاده شود. استفاده ابزاری از اين آدرس‌ها از هر مرجعی كه صورت می‌گيرد، خيانت ملی است.”


وی از كانديدان رياست جمهوری خواسته است که نبايد به هوادارانش برای خلق چنين فضا اجازه دهند.

 
همچنان محمد عارف رحمانى عضو ولسى جرگه به اين موضوع  نيز پرداخته و خطاب به امرالله صالح نوشته است: “مطرح کردن اين قصه که تداعى کننده خاطرات تلخى براى من هزاره است؛ براى در اختيار گرفتن چوکى و مقام چند روزۀ دنيايى؛ خيلى بدتر از صدها دوسيه امنيتى است که براى خوش خدمتى نزد خارجى ها در مورد هزاره ها به عنوان جاسوسان فلان کشور ساخته شد، حواس تان باشد اين توهين را نه فراموش مى کنيم نه مى بخشيم! مگر اين که اين نوشته را همين حالا حذف کنى و از قوماى هزاره هم براى توهينى زننده اى که به آنها وارد کرده اى، معذرت بخواهى!”

درعين حال، عبدالرزاق وحيدى وزير پيشين مخابرات در صفحۀ فيس بوک خود چنين گفته است: “معيار انسانيت بلندی افكار و پايبندی به ارزش‌های انسانی و اخلاقی است و نه بينی كوتاه يا بلند. چه بسا كه فيل هم خرطوم درازی دارد.”

بهنود يک تن از کاربران فيس بوک در اين مورد نگاشته است: “توهین به نام قوم، مذهب و نژاد و زبان توهین به انسانیت و توهین به اراده و خلقت پروردگار متعال است، هیچ قومی زشت نیست و هیچ زبانی بد نیست، زیرا در انتخاب آنها خودمان نقشی نداشتیم، آن چیزی که انسان را زشت جلوه میدهد اخلاق بد، اندیشه و بینش غیر انسانی، نداشتن دانش و سطح آگاهی است، توهین به نام قوم و زبان از هر آدرسی منسوخ است و توهين کننده افکار و اندیشه زشت و بدوی خود را به نمایش میگزارد.”

اما امرالله صالح در پاسخ برخى از کاربران فيس بوک که از وى خواسته بودند تا از قوم هزاره معذرت بخواهد در پيام جديدش در صفحه فيس بوک خود نوشت: “ثبات و همگرایی باید از مردم افغانستان و بخصوص از قوم شریف و معزز هزاره معذرت بخواهد. هر لحظه ای که څارنوالی و محکمه خواسته باشد ثبوت اهانت و بی حرمتی به قوم شریف و معزز هزاره را که در جلسه ثبات و همگرایی صورت گرفته است در اختیار شان قرار میدهم. حتا امشب……. “

 صالح افزوده است که  “……. اما در ارتباط به حرف های آقای محقق. جناب محقق صاحب اکنون به عنوان بیجا شده داخلی از تیم صلح و اعتدال به تیم ثبات و همگرایی کوچیده اند و تشریف دارند. ایشان حسب عادت همیشگی که در آن عفت کلام کمتر و یا هیچ مراعات نمیشود مرا دوتایی پشه خوانده اند. از اینکه قمار باز نیستم معنای این دشنام شان را درک نکردم. اما فهمیدم که یک دشنام است. دشنام را با دشنام پاسخ نمیدهم. برای این پیش کسوت سیاست همیشه ناکام عفت کلام و درک ادبیات سیاسی آرزو دارم.”

آگاهان امور نهادهاى ناظر بر انتخابات

از سوى هم آگاهان امور و تيم هاى ناظربر انتخابات رياست جمهورى از سياسيون و اعضاى ارشد تکت هاى انتخاباتى مى خواهند که دراين زمان حساس مراقب پيام ها وسخنان شان باشند.

یوسف رشید، رئیس اجرایی فیفا یا انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به آژانس خبری پژواک گفت: “در زمان بسیار حساس قرار داریم، جامعه ما بسیار متاثر است، اگر در این قسمت سیاسیون کشور کوچک ترین بی احتیاطی را بکند می تواند تاثیر بسیار منفی را در پروسه انتخابات داشته باشد.”

به گفته او، سیاسیون کشور باید تلاش نماید فرهنگی را رایج نمایند که در تقویت شفافیت انتخابات همکاری نماید و از سخنان که اذهان مردم را مغوشش می سازند، جلوگیری نمایند.

همچنان شهلا فريد استاد پوهنځى حقوق و علوم سياسى پوهنتون کابل به پژواک گفت که تاخت و تاز و ايراد سخنان زشت و رکيک در برابر يکديگر، کار نادرست و خلاف طرزالعمل هاى انتخاباتى مى باشد.

موصوف در ادامه افزوده است: “برخى از نامزدان، از حد و حدود بيرون شده و به حدى حرف هاى رکيک و زشت به يکديگر وارد مى کنند که نه تنها شخصيت جانب مقابل را بلکه شخصيت خودشان را نيز جريحه دار مى سازد.”

ديدگاه کميسيون هاى انتخاباتى

از سوى هم کميسيون هاى انتخاباتى در مورد اين موضوعات گفته اند که تحقير و توهين نامزدان از سوى يکديگر، نه تنها که نقض صريح مواد قانون است، بلکه زير سوال بردن کرامت انسانى مى باشد که به هيچ عنوان قابل توجيه نيست.

احمدزى

Hits: 25134

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…