تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در ۱۲ ولایات از باز شماری آرا جلوگیری کرده است
گزارش های فیچری - November 12, 2019

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در ۱۲ ولایات از باز شماری آرا جلوگیری کرده است

کابل (پژواک، ۲۱ عقرب ۹۸): يافته های آژانس پژواک نشان میدهد که از جمع ۳۴ ولایات در کشور در ۱۲ ولایات از بازشماری آرا جلوگیری شده است و اين پروسه باز شماری آرا در دو ولایت تکمیل شده است.

انتخابات ریاست جمهوری بتاریح شش میزان برگزار شد. دراین انتخابات مردم به ۱۴ نامزد رای داده اند.

انتظار می رفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری بتاریخ ۲۷ میزان او نتایج نهایی بتاریخ ۱۶ عقرب اعلان شود، اما بعداً کمیسیون گفت که نتایج ابتدایی بتاریخ ۲۳ عقرب و نتایج نهایی را بتاریخ ۱۶ قوس اعلان می کند.

کمیسون مستقل انتخابات باز شماری آرا بتاریخ ۱۹ عقرب آغاز نمود که در این جریان در دفاتر ولایتی این کمیسیون آرای بیشتر از هشت هزار محلات باز شماری خواهد شد.

اما دو روز قبل عبدالله عبدالله رئیس تیم ثبات و همگرایی خواستار جلوگیری از این پروسه شد که دو روز قبل و دیروز حامیان عبدالله عبدالله در ۱۲ ولایات از شروع شدن این پروسه جلوگیری کرد.

در همین حال ۹ نامزد ریاست جمهوری هم دیروز با شروع باز شماری آرا مخالفت کرد؛ اما تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی از این پروسه حمایت کرده است.

ولایات که بازشماری آرای آن با مشکل موجه شده است:

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در ولایاتهای سرپل، پروان، پنجشیر، جوزجان، سمنگان، غور، بدخشان، دايکندی، تخار، بغلان، هلمند و فاریاب از باز شماری آرا جلوگیری کرده است

نور رحمان رحمانی رئیس تیم ثبات و همگرایی در ولایت سرپل می گوید که از کمیسیون انتخابات دراین ولایت خواسته است که پروسه باز شماری آرا را آغاز نکند، اگر این کار را انجام دهد، دروازه های دفتر شان بسته خواهد کرد.

مرتضی عالمی زاده رئیس امور انتخاباتی در ولایت سرپل می گوید که هیئت بازشماری آرا تا هنوز به این ولایت نه رسیده است.

او می گوید که تیم ثبات و همگرایی از آنها خواسته است که این پروسه را آغاز نکند، اما آنها این موضوع با کمیسیون مرکزی شریک خواهد کرد.

عبدالقهار وهاب صافی رئیس فتر ساحوی کمیسیون انتخابات در ولایت پروان تایید می کند که دو روز قبل تیم ثبات و همگرایی دروازه گدام بازشماری آرا را بسته کرد و تا هنوز بسته مانده است.

غلام حسین شریف رئیس فتر ساحوی کمیسیون انتخابات در ولایت پنجشیر هم می گوید که تیم ثبات و همگرایی از بازشماری آرا جلوگیری کرد و دروازه گدام را بسته کرده است.

الماس اورنگ زوی رئیس فتر ساحوی کمیسیون انتخابات در ولایت جوزجان می گوید که تیم ثبات و همگرای به آنها اخطار داده است که اگر باز شماری آرا را آغاز کند، تظاهرات می کند که به همین دلیل این پروسه تا هنوز آغاز نکرده است.

خبرنگار پژواک در سمنگان می گوید که دیروز پس از چاشت اعضای تیم ثبات و همگرایی از باز شماری آرا جلوگیری کرد و گدامی که صندوق های آرا در آن مانده شده بود، بسته کرد.

محمد نذیر نصرت معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات ولایت غور می گوید که صبح دیروز باز شماری آرا را آغاز کرده بود، اما پس از چاشت حامیان تیم عبدالله عبدالله این پروسه و دروازه کمسیون را بسته کرد.

انجنیر محمد دین خوانی مسئول ارتباطات خارجی کمیسیون انتخابات بدخشان می گوید، انتظار می رفت که دراین ولایت باز شماری آرا آغاز شود و از کابل هیئت هم آمده بود، اما حامیان داکتر عبدالله، حکمتیار و رحمت الله نبیل از این روند جلوگیری کرد.

امان الله حبیبی مسؤو ولایتی کمیسیون انتخابات دایکندی می گوید، انتظار می رفت که دراین ولایت آرای ۶۳ محل باز شماری شود، اما تیم ثبات و همگرایی از کارشان جلوگیری کرد و نه مانده اند که این پروسه را به پیش ببرد.

در تخار هم دروازه کمیسیون انتخابات از سوی تیم ثبات و همگرای بسته شده است و اجازه باز شماری آرا را نمی هد.

در بغلان هم اعضای تیم ثبات و همگرایی از باز شماری آرا جلوگیری کرده است.

در همین حال در ولایت هلمند هم از طرف تیم ثبات و همگرایی دروازه کمیسیون مستقل انتخابات بسته است و اجازه باز شماری آرا را نمی دهد.

همچنان مسؤلین کمیسیون انتخابات ولایت فاریاب می گوید که دیروز باز شماری آرا آغاز شد، اما پس از چاشت از طرف ناظرین تیم ثبات و همگرایی باز شماری آرا به تعویق انداخته شد.

ولایات که روند باز شماری آرا بطور نورمال جریان دارد:

به اساس گزارشهای ژورنالیستان پژواک در ۲۲ ولایت روند باز شماری آرا بطور نورمال جریان دارد اما اين پروسه باز شماری آرا از طرف یکتعداد نامزارد تحریم شده است.

که دراین ولایات باميان، کندهار، خوست، پکتیا، فراه، باغیس، نیمروز، بلخ، ننگرهار، کاپیسا، غزنی، ارزگان، هرات، لوگر، کونر و کابل شامل است.

محمد قاسم قسیم رئیس کمیسیون انتخابات ولایت بامیان می گوید، دراین ولایت به رهنمایی دفتر مرکزی باز شماری آرا آغاز کردند، اما از طرف تیم های داکتر عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل روند باز شماری آرا تحریم شده است.

ایمل عبدالله رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت کندهار به پژواک گفت که روند باز شماری آرا را آغاز کرده است و تا هنوز آرای ۱۰ محل باز شماری شده است.

او علاوه کرد که این پروسه را در حالی آغاز کره است که اعضای تيم هاى عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل این پروسه را تحریم کرده است و در پیش دفتر کمیسیون به شکل اعتراض جمع شده است.

روند باز شمار آرا در ولایت خوست از سوی تیم های ثبات و همگرایی و حکمتیار تحریم شده و در آن اشتراک نکرده است.

در این حال اعضای تیم های ثبات و همگرایی، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل باز شماری آرا در ولایت پکتیا هم تحریم کرده است.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات دراین مورد امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در بیست ولایات باز شماری آرا آغاز شده است، اما در چهارده ولایات دیگر از طرف نامزدان این پروسه را با مشکلات مواجه شده است.

او علاوه کرد، که اگر نامزادن با آنها همکاری نکنند، آنها نمی توانند که بتاریخ ۲۳ عقرب نتایج ابتدایی را اعلان کنند.

در همین حال، ذبیح الله سادات سخنگوی سرپرست کمیسیون انتخابات به پژواک گفت که به نامزدان مکتوب رسمی روان شده است تا در باز شمای آرا با کمیسیون انتخابات همکاری کنند.

به گفته او، اگر علاوه بر مکتوب رسمی هم نامزدان با آنها همکاری نکنند، نیروهای امنیتی به کامندان کمیسیون زمینه باز شماری آرا مساعد خواهند کرد.

به اساس معلومات موصوف، درحالی حاضر پروسه باز شماری آرا ولایات کاپیسا و بادغیس تکمیل شده است.

این درحالی است که اتحادیه اروپا امروز در یک اعلامیه خبری گفته است که تمام جوانب باید نتایج انتخابات را بپذیرد، تا دراین کشور از یک بحران جلوگیری شود.

بهشته ارغند

Hits: 5078

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…