دو ناظر انتخابات ریاست جمهوری کشته و۲۰ تن دیگر زخمی شده اند
گزارش های فیچری - October 17, 2019

دو ناظر انتخابات ریاست جمهوری کشته و۲۰ تن دیگر زخمی شده اند

کابل (پژواک، ۲۵ میزان ۹۸): در جریان انتخابات ریاست جمهوری تا کنون از ناظرین این روند دو تن کشته و ۲۰ دیگر زخم برداشته، از بازداشت و رهایی ۲۶ تن، لت و کوب و توهین دها تن دیگر خبر داده شده است.

انتخابات برای احراز کرسی ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار گردید، در این انتخابات مردم به ۱۳ نامزد رای دادند.

بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات، در انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۱۱۳۵۰۰ ناظرین، بیش از ۲۱۶۸۰ مشاهد ملی و بین المللی، ۱۱۵۳ خبرنگار ملی و بین المللی و ۸۷ مهمانان ویژه از روند انتخابات نظارت میکردند.

از میان این ناظرین ۸۴۲۷۲ ناظر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، ۲۹۲۴۶ ناظر احزاب سیاسی، ۲۱۵۹۷ تن از نهادهای مشاهد ملی، ۱۱۵۳ تن از ۴۰ رسانه، ۷۸ از نهادهای مشاهد بین المللی و ۸۷ تن افراد نهادهای بین المللی است که در روز رایدهی از روند انتخابات نظارت کرده اند.

گزارش های پژواک نشان میدهد که ازین میان تا کنون دو تن کشته و بیست تن دیگر زخم برداشته، از بازداشت و دوباره آزاد شدن ۲۶ تن و لت و کوب و تهدید ده ها تن دیگر خبر داده شده است.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) می گوید، بعد از پنج روز انتخابات یکی از ناظرین آنها در منطقه لنگر ولسوالی سنچارک ولایت سرپل از سوی مخالفین دولت ربوده شد و سه روز بعد از شکنجه، کشته شده بود.

رفیعی افزود: “علی نقی یکی از مشاهد انتخاباتی مجما از روز انتخابات در مرکز رایدهی مکتب متوسطه نسوان بهارک ولسوالی سانچارک ولایت سرپل نظارت کرد. ۳ اکتوبر در منطقه لنگر از طرف گروه طالبان همان منطقه از موتر پایین آورده شده و پس از سه شب زندان، زجر و شکنجه به روز دوشنبه ۷ اکتوبر  در منطقه بازارباشی توسط طالبان محلی شهید شد.”

او بدون ارائیه جزئیات گفت که در جریان انتخابات چند تن آن لت و کوب شده است و ده ها تن دیگر تا حدی تهدید شده است که وظیفه خود را ترک کرده است.

او گفت که بیشتر این افراد از طرف طالبان مسلح تهدید شده است.

به اساس معلومات او، نهادهای مدنی افغانستان در تمامی کشور ۴۷۰۰ ناظر داشته اند.

احمد زبیر حبیب زاده سخنگوی (تیفا) به آژانس خبری پژواک گفت: “در حومه های شهر تالقان، مرکز تخار سه تن از ناظرین ما در مسیر راه مراکز رایدهی از سوی طالبان اختطاف شده بودند، اما با تلاش های پولیس ملی دوباره آزاد گردیده است.

وی بدون ارایه جزئیات میگوید که اراکین بلند پایۀ این نهاد از سوی طرفداران برخی تکت های انتخاباتی تهدید شده اند.

بر اساس معلومات وی، تیفا در سراسر کشور ۵۲۰۰ ناظر داشته اند.

یوسف رشید رئیس نهاد ناظر انتخابات عادلانه و شفاف (فیفا) افغانستان می گوید که یک ناظر آنها در ولسوالی ازره ولایت لوگر در یک انفجار زخمی شده و در حال حاضر تحت تداوی قرار دارد.

وی علاوه می کند که طالبان در ولسوالی چاه آب ولایت تخار در روز انتخابات حمله گروهی انجام دادند و پنج عضو ناظر این نهاد در این نبرد گیر مانده بودند و تا چهار روز با دفتر تماس نداشتند.

او علاوه می کند: “نیروهای امنیتی با آنها همکاری کرده و به ولسوالی رستاق تخار انتقال داده بودند و دوباره به تالقان آمدند.”

رشید بدون ارائیه جزئیات علاوه کرد، یک ناظر شان در یکی از ولایت ها از طرف طالبان مسلح گروگان گرفته شده بود، اما پس رها گردید.

او می گوید که در روز انتخابات سه ناظر فیفا در کابل، دو در پکتیا، یک یک در فراه، کندز، شبرغان، بدخشان و ولایت  کاپیسا لت و کوب یا تهدید شده بوده اند.

به اساس معلومات وی، فیفا در تمام کشور ۶۰۰۰ ناظر داشت.

قدیسه رحیم عضور شبکه زنان در افغانستان می گوید، شبکه زنان افغان در هشت زون کشور (کابل، کندهار، ننگرهار، بلخ، هرات، پکتیا، کندز و بامیان) ۲۸ ناظر داشت، اما با هیچ مشکل مواجه نشده است.

حسین احمدی رییس موسسه افغانهای آسیب پذیر از ماین ها (ALSO) میگوید که آنها در کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، پروان، بامیان و قندهار ۹۰ ناظر داشتند که از جمله ۹۵ درصد آنان دارای معلولیت بودند.

وی می افزاید، درین جریان هیچ ناظری با هیچگونه مشکل بر نخورده است.

عبدالحق ثاقب مسوول روابط عامه موسسه ودان افغانستان میگوید که این موسسه در ولایت های ننگرهار، کنر، لغمان، نورستان، پکتیا، خوست و قندهار ۳۵۰ ناظر داشتند که با هیچ مشکلی روبرو نشده اند.

خیرالدین عینی رییس تشکیلات حزب پیوند ملی و عضو شورای رهبری میگوید که حزب آنها در تمام کشور در حدود ۵۰۰۰ ناظر داشت که در روز انتخابات ریاست جمهوری نظارت میکردند.

وی می افزاید که دو ناظر آنها در ولسوالی خواجه غار تخار و یکتن دیگر در ولسوالی سیاه گرد پروان از سوی مخالفین مسلح تهدید شده اند.

اجمل هودمن مسوول حقوقى و نظارت تيم دولت ساز به آژانس خبرى پژواک گفت که تيم دولت ساز به رهبرى اشرف غنى در انتخابات رياست جمهورى ١٣٩٨به خاطر نظارت۲۹۵۸۶ تن ناظر را گماشته بودند و  ۲۰۲۷۳ تن  از اعضاى احزاب سياسى که از تيم دولت ساز حمايت کرده بود، نيز نظارت مى کردند.

وى گفت:” طالبان مسلح يکتن از تيم دولت ساز را در غزنى کشته و در تمام کشور ١٩ناظر تيم دولت ساز در رويدادهاى جداگانه زخمى شدند.”

موصوف افزود، در ولايات ميدان وردک، بدخشان و کندز طالبان پنج ناظر  تيم دولت ساز را دستگير کرده بودند که به وساطت متنفذين قومى  رها شدند و هفت تن ديگر براى مدت کوتاه در ولايات کابل، هلمند و فارياب بندى شده بودند که بزودى رها شده اند.

فریدون خوځون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی میگوید که تکت انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله برای نظارت او از روند انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸، ۳۱ هزار ناظر را استخدام کرده بود.

وی افزود: “یک ناظر ما در ولسوالی سید کرم پکتیا از سوی نیروهای امنیت ملی لت و کوب شده بود، در اسعد آباد مرکز ولایت کنر چهار ناظر ما بندی شده بودند، در ولسوالی سپین بولدک قندهار یک ناظر ما از سوی شخص ولسوال بندی شده بود.”

او همچنان می افزاید، یکی از ناظرین این تیم در محمود راقى مرکز ولایت کاپیسا از سوی اقبال صافی وکیل ولسی جرگه لت و کوب شده بود.

عبدالستار خواصی رییس کمپاين انتخاباتی تيم صلح و عدالت اسلامی گلبدین حکمتیار میگوید، آنها به سطح تمام کشور ۱۴۰۰۰ ناظر داشتند که با هېچ چالش روبرو نشده است.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به آژنس خبری پژواک گفت که به آنها خبرهای لت و کوب، ربوده شدن، زخمی شدن و تهدید شدن ناظرین نه رسیده است.

محمد رضا فیاض معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی هم گفت که کمیسیون یاد شده در هر مرکز انتخاباتی یک نماینده داشت، اما نماینده گان او با هیچ مشکل مواجه نشده است.

او بدون ارایه جزئيات گفت که ناظرین بعضی از نهادها که لت و کوب و یا تهدید شده است، در کمیسیون های شکایات انتخاباتی خود را ثبت کرده است.

وى در اين مورد جزييات بيشتر نداد

احمدشاه عرفانيار

Hits: 3543

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…