آرای دستگاه های بایومتریکِ که گم شده و یا از حافظۀ آن معلومات حذف شده باطل است
گزارش های فیچری - October 9, 2019

آرای دستگاه های بایومتریکِ که گم شده و یا از حافظۀ آن معلومات حذف شده باطل است

کابل (پژواک،۱۶ میزان ۹۸): گزارشات پیرامون گم شدن ده ها ماشین بایومتریک و یا حذف معلومات از حافظۀ این دستگاه ها به نشر رسیده است؛ اما کمیسیون انتخابات می گوید که به زودی، تعداد دقیق چنین دستگاه ها واضح و آرای آن باطل خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری، به ششم میزان برگزار شده و مردم به ۱۳ نامزد رای داده اند.

تاکنون تعداد دقیق دستگاه های گم شده و یا دستگاه های بایومتریک که معلومات آن حذف شده، مشخص نگردیده است.

انتخابات ریاست جمهوری، از طریق سیستم بایومتریک برگزار شده است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات شنبه گذشته (تاریخ ۱۳ ماه میزان) طی یک نشست خبری گفت که هفت دستگاه بایومتریک گم شده و معلومات ۲۲ دستگاه از سوی زورمندان حذف گردیده است.

اما موسسۀ انتخابات شفاف در افغانستان (تیفا)، در نشست خبری؛ تعداد دستگاه های بایومتریک  را که در روز برگزاری انتخابات گم شده، دزدی شده، شکسته شده، سهواً یا قصداً معلومات آن حذف شده است، بلندتر از ارقام ارایه شده از سوی کمیسیون انتخابات، می خواند.

د ورکو او هغو بایومټریک دستګاوو رایې باطلې دي چې له حافظې یې معلومات حذف شوي

تیفا و کمیسیون انتخابات میگویند که معلومات دقیق در این خصوص را، بعداً با مردم شریک خواهند کرد.

مولانا عبدالله کمیشنر کمیسیون انتخابات، در ۱۵ میزان به آژانس خبری پژواک گفت که تاکنون تعداد دقیق و نهایی چنین دستگاه های بایومتریک مشخص نشده؛ اما معلومات کمیسیون نشان میدهد که سه عدد دستگاه بایومتریک در ولایت فاریاب گم شده است و زورمندان در مناطق مختلف کشور، کارت های ایس دی (حافظه) ۲۲ عدد دستگاه بایومتریک را دزدیده اند.

وی افزود: “این کارت ها بخاطرى دزدیده شده است که آرای غیربایومتریک، حساب شود.”

به گفتۀ وی، این درحالیست که کمیسیون، تنها آرای بایومتریک را قابل اعتماد میداند.

مسئولان این کمیسیون میگویند که با آرایى که ستیکر مخصوص دستگاه های بایومتریک (QR Code) نداشته باشد، بر اساس طرزالعمل کمیسیون ذکرشده عمل میشود.

در طرزالعمل یادشده در این مورد آمده است: “اوراق رای دهی، زمانی قابل اعتبار میباشد که در عقب آن تصدیق دستگاه های بایومتریک (QR Code) نصب شده باشد.”

مولانا عبدالله گفت که کمیسیون انتخابات، به تمام کارمندانش دستور داده است که در مورد  دستگاه های بایومتریک که گم شده، دزدی شده، شکسته شده و یا از حافظۀ آن حذف شده است، به کميسیون معلومات دهند.

وی افزود که کمیسیون دستگاه های بایومتریک را رسماً به کارمندان تسلیم کرده و این افراد مکلف اند که دستگاه های ذکرشده را دوباره به کمیسیون تسلیم کنند.

وی بدون ارایه جزئیات گفت کسانی را که دستگاه های بایومتریک را دزدیده اند می شناسد؛ اگر دستگاه های گم شده را دوباره به کمیسیون تسلیم نکنند، به ارگان های عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

آرای چنین دستگاه ها باطل است

مولانا عبدالله گفت که آرای تمام دستگاه های بایومتریک گم شده و دستگاه هايی که معلومات آن از اثر مشکلات تخنیکی حذف شده باطل است.

هر دستگاه بایومتریک، دارای ظرفیت ثبت معلومات ۴۰۰ رای دهنده می باشد.

اما محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا گفت که علاوه بر دزدیدن برخی دستگاه های بایومتریک در روز برگزاری انتخابات، معلومات برخی دستگاه های بایومتریک، از سوی شماری از کارمندان کمیسیون، سهوا یا قصداً حذف شده است.

تعداد چنین دستگاه های بایومتریک کم اعلان شده است.

ایوب زاده، بدون ارایه جزیات افزود که کمیسیون انتخابات، با این نهاد در مورد دستگاه های گم شده و دستگاه های باکیفیت معلومات را شریک کرده است. بر اساس این معلومات؛ تعداد چنین دستگاه ها بیشتر از آن است که کمیسیون انتخابات در نشست خبری بیان کرده است.

وی گفت که معلومات دقیق در این مورد را، بعداً با مردم شریک خواهد کرد.

وی نیز اظهار داشت که باید آرای تمام دستگاه های گم شده و یا دستگاه هايی که معلومات آن از اثر مشکلات تخنیکی حذف شده است، باطل اعلام شود.

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری، در ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن، در پانزدهم عقرب اعلام شود.

برای اشتراک در این انتخابات، در سرار کشور ۹،۶ میلیون تن ثبت نام کرده بودند؛ اما تاهنوز آمار دقیق رای دهنده گان واضح نشده است.

کمیسیون انتخابات قبلاً گفته بود که از جمع ۴۹۰۵ مرکز فعال رای دهی، در ۴۳۸۴ مرکز بیش از ۲.۸ میلیون تن رای داده اند.

اما مولانا عبدلله، دیروز به  آژانس خبری پژواک گفت که این ارقام را بر اساس اوراق رای دهی فرستاده شده از ولایات اعلام کرده اند و در حال حاضر، انتقال دستگاه های بایومتریک جریان دارد و بعد از تکمیل این روند، ارقام دقیق رای دهندگان مشخص خواهد شد.

احمد صهیب حسرت    

Hits: 4914

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…