مشاجره بر عکس فوتوشاپ شده بین طرفداران غنی و عبدالله
نادرست - September 18, 2019

مشاجره بر عکس فوتوشاپ شده بین طرفداران غنی و عبدالله

کابل (پژواک، ٢٦ سنبله ٩٨): پس از عدم حضور اشرف غنی در مناظرۀ تلویزیونی آریانا، شماری از کاربران فیسبوک، عکسى را نشر کردند که اشرف غنی در یک تلویزیون، بحث عبدالله را می بیند؛ اما بعداً مشخص شد که عکس ذکرشده، جعلی است.

قرار بود که حوالی ساعت ۸:30 شب گذشته، از طریق تلویزیون آریانا، مناظره بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به طور زنده نشر شود؛ اما غنی در لحظات اخیر، از حضور در این مناظره خود داری کرد.

زمانیکه ساعت ۸:30 دقیقه برنامه آغاز شد، نصیر فیاض گردانندۀ برنامه اعلام کرد که اشرف غنی، در مناظره اشتراک نمی کند و تنها داکتر عبدالله حضور دارد.

تلویزیون آریانا گفته است که اشرف غنی، تا لحظات اخیر قبول کرده بود که در مناظره اشتراک میکند، افراد تیم وی نیز آمده بودند و نیروی خاص ارگ ریاست جمهوری نیز به تلویزیون آریانا رسیده بود.

معلومات نادرست

زمانیکه تلویزیون آریانا از عدم اشتراک غنی در مناظره خبر داد و تنها با داکتر عبدالله مصاحبه را آغاز کرد، در فيسبوک یک عکس قبلی اشرف غنی که از طریق تلویزیون، بازی فوتبال را تماشا میکرد، به گونه جعلی به نشر رسید.

این عکس فوتوشاپ شده که از سوی تیم های مخالف اشرف غنی در فيسبوک نشر شده بود، نشان میداد که وی با اعضای مهم تکت اش، از طریق تلویزیون مصاحبۀ عبدالله را میبینند.

این عکس طورى ساخته شده بود که در تلویزیون آریانا، عکس مصاحبۀ عبدلله فوتاشاپ شده بود؛ در این عکس از افراد نشسته، چهرۀ یک تن شان پوشیده شده بود تا مردم نفهمند که این عکس قبلی است.

معلومات دقیق

بعداً طرفداران غنی، شکل اصلی عکس فوتوشاپ شده را در فيسبوک نشر کردند که حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی نیز در آن نشسته است و همراۀ رئیس جمهور بازی فوتبال را می بینند.

این بازی، به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۱۶ در کشور هندوستان انجام شده بود، بازی پایانی کشورهای سارک بود، که بین کشورهای افغانستان وهندوستان راه اندازی شده بود و هندوستان، بازی را به نفع خود تمام کرده بود.

طرفداران اشرف غنی و عبدالله، هر دو تصاویر را نشر میکردند و بالای یکدیگر انتقادات شدید مینمودند.

پر یوه فوټو شاپ شوي عکس د عبدالله او غني د پلويانو ناندرۍ

فریدون خوځون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی، در شبکۀ فيسبوک نوشته است: “فراری ها فرار کردند، مرد میدان همیشه در میدان باقی می ماند.”

شاه حسین مرتضوی یک تن از اعضای تیم دولت ساز، در فيسبوک پیشگویی کرده بود که در لحظات اخیر، عبدالله از مناظره فرار خواهد کرد؛ اما زمانیکه اشرف غنی در مناظره اشتراک نکرد، مرتضوی پست خود را حذف کرد.

وی در یک پست دیگر نگاشته است: “بیشتر احساساتی نشوید، بازی مساوی شد، در انتخابات گذشته داکتر عبدالله از مناظره فرار کرده بود و این بار تیم دولت ساز در مناظره حضور نیافت.”

همچنان طرفدران بیشتر تیم دولت ساز در شبکۀ فيسبوک نگاشته بودند که در انتخابات گذشته، عبدالله از اشتراک در مناظره های تلویزیون شمشاد و طلوع خودداری کرده بود؛ در حالیکه اشرف غنی در هر دو مناظره حضور داشت.

خوشحال خلیل يک تن از اعضای تیم دولت ساز، در صفحۀ فيسبوک نگاشته است: “برو خیر! بعضاً نوبت پدرکلان میباشد و بعضی اوقات نوبت مادر کلان؛ اما یک موضوع واضح شد که ملت علاقمند مناظره است، اگر امروز راه اندازی نشد فردا خواهد شد، به انتخابات ریاست جمهوری زمان بیشتر باقی مانده است، دو- سه مناظره انجام شده میتواند.”

اما پاینده حکمت عضو تیم ثبات و همگرایی، در صفحۀ فيسبوک نوشته است: “بزرگان میگویند که از مرد يا فرار است یا میدان؛ امروز از مناظره فرار کرد و فردا از افغانستان فرار میکند. کاش امروز حاضر می بود! مردم افغانستان قضاوت میکردند، دروغ، راست، ملامت و سلامت نیز آشکار میشد.”

از سوی دیگر، تیم دولت ساز در مورد عدم حضور اشرف غنی در این مناظره، یک اعلامیه نشر کرده است. در خبرنامه آمده است که مردم طی پنج سال گذشته، پروگرام های آنها و عبدالله را دیده اند و قضاوت بهتر کرده میتوانند.

منبع افزوده است: “مردم منتظر بودند که عبدالله برنامه هایش را ارائه خواهد کرد؛ اما این کار نشد، وی در جریان مناظره و برنامه های دیگر، بدون محتوا در مورد موضوعات دیگر بحث میکند، مبارزات کمپاینی را رعایت نمی کند و بیشتر بر موضوعات شخصی تمرکز میکند، اتهامات وارد میکند؛ به همين خاطر تیم دولت ساز، تصمیم عدم حضور در این مناظره را گرفت.”

اما داکتر عبدالله در گفتگو با تلویزیون آریانا، بازهم بالای غنی برخی انتقادات را مطرح کرد و گفت که وی باید می آمد و به مردم جواب میداد.

عبدالله علاوه کرد: “ما رئیس جمهور منتخب نداشتیم، غنی از برکت من رئیس جمهور شد.”

وی ادعا کرد، غنی که در مناظره با او ايستاد شده نمی تواند؛ پس در انتخابات ریاست جمهوری چطور با وی مقابله خواهد کرد.

وی در مورد ادعاهای تیم دولت ساز گفت: “اگر من اتهامات بسته میکنم، غنی نیز زبان دارد؛ بیاید بالای من اتهام بسته کند، اکنون فرار کرد، باز در میدان دیگر باهم خواهیم دید.”

عبدالله، در جریان اتهامات بالای غنی گفت کسی که خوشش آمد برایش اداره ایجاد میکند، کسی که خوشش نيامد، همراۀ اداره او را از بین ميبرد؛ از سکتور امنیتی که چند نفر را برکنار کرد، خساره آن به مردم وارد شده است.

وی مدعی شد که نظام الدین قیصاری را برای حمایت از تیم دولت ساز آزاد کرده است؛ باوجود اینکه از رئیس پیشین امنیت ملی، ضمانت عدم رهایی وى را گرفته بود.

عبدالله در مورد حکومتداری خوب در آینده گفت که با تقویه نهادهای ملی، این کار ممکن است؛ ادارات موازی به نفع کشور نیست.

نامبرده بار دیگر تاکيد کرد که اگر صلح امروز می آید، یا یک روز بعد از انتخابات، وی از انتخابات میگذرد و به صلح اولویت میدهد.

از سوی دیگر، امرالله صالح معاون اول تیم دولت ساز، در صفحۀ تویترش نگاشته است که عدم اشتراک رئیس جمهور، تصمیم بهتر بود.

وی افزوده است: “شب گذشته مردم دیدند که داکتر عبدالله بدون شکایت و گله، برنامه ای دیگر نداشت؛ اگرنه وی میتوانست در عدم حضور اشرف غنی، به عوض انتقادات، برنامه هایش را تشریح میکرد؛ اما این فرصت را از دست داد.”

نامبرده ادعا کرده است که از بررسی ها و نظرسنجی ها واضح شد که تیم دولت ساز، ۷۰ در صد رای داشت؛ ۳۰ فیصد رای باقی به نامزدان دیگر تقسیم شده که آرای داکتر عبدالله از دیگران بیشتر است و داکتر عبدالله در نامزدان باقی مانده، به خود یک رقیب پیدا کند.

جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز، به آژانس خبری پژواک گفت که برخی تکت های انتخاباتی بخصوص تیم ثبات و همگرایی، همیشه اتهام بسته میکند؛ برنامه های خویش را ارایه نمی کند.

وی افزود که عبدالله، شب گذشته به عوض رقابت سالم، به حیث یک عریضه کننده صحبت کرد.

اما فریدون خوځون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی میگوید که آنها برنامه های کامل دارند، منشور خود را نیز چاپ کرده و به شکل کتابی در اختيار تلویزیون آریانا قرار داده اند.

نتیجۀ حقیقت یابی

آژانس خبری پژواک، در یک برنامۀ جدید؛ حقایق را بررسی کرده و برای مردم نشان میدهد که این خبر از جمله کتگوری های “درست، کمی درست، نیمه درست، تاحدی درست و نادرست” در کتگوری نادرست جای دارد.

جاوېد هميم کاکړ

Hits: 5916

Check Also

تصاویر نشر شدۀ شاهدخت هندیه با ورق رای دهی تیک مارک شده، جعلی است

کابل (پژواک، ۱۰ میزان ۹۸): تصاویر شاهدخت هندیه، دختر شاه امان الله که در شبکه های اجتماعی …